Gyárit? Utángyártottat? - 3. rész - Amit Ti kérdeztetek tőlünkvágólapra másolva!

 

Szerző: triple

Érdemes végigolvasni a kérdéseket, mert még nekünk is volt benne olyan információ, amit tudunk hasznosítani.

Kérdéseitek megválaszolásában segitséget nyújtott az EBC hazai csapata, köszönjük a segítséget.

 

1. Szükséges a fékbetétek szezonális karbantartása? (őszi, tavaszi motor elrakás, elővétel) István

Kedves István!

Nem kell a fékbetéteket karbantartani, de rendszeresen ellenőrizni kell a kopásukat. Érdemes időnként bekukkantani a betétek és a tárcsa találkozási pontjánál, mert akkor nem éri az embert olyan meglepetés, amit naponta tapasztalunk az EBC-nél. Nevezetesen azt, hogy vannak motorosok, akik úgy hívnak fel minket, hogy már a tárcsát is cserélni kell a fékbetétekkel, mert a vassal fékeznek napok óta.

 

2. Ha valaki EBC sport betétekkel szeretné a fékhatását növelni, akkor érdemes tárcsát is cserélnie? Gázhúzó

Kedves Gázhúzó!

Természetesen a legjobb párosítás az, amikor azonos gyártmány a fékbetét és a féktárcsa, mivel ezeket együtt fejlesztik, de szerencsére vannak olyan fékalkatrész gyártók, amelyek a gyárilag szerelt alkatrészekhez képest, azonos vagy egyes esetekben még jobb minőséget kínálnak. Az EBC Brakes élenjár a fejlesztések terén, így aztán az utcai használatra jól párosíthatók egymással a gyári fékalkatrészek és a mi termékeink.

Más a helyzet a verseny igénybevételek esetében, mert a pályán, a könnyebb súly és a precízebb technológia miatt, no meg a verseny fékbetétek által keltett nagyobb igénybevételnek köszönhetően, már természetesen az EBC tárcsák a nyerőbbek.

 

3. Egy jónak mondható fékbetét, mekkora használat után éri el a megfelelő hatásfokot? Van ilyen? 5 fékezés, stb.? Zsolt

Kedves Zsolt!

Általában a teszteken ezt a szempontot is figyelembe veszik, tehát fontos az, hogy minél gyorsabban bejáródjon az új fékbetét.

Viszont ellentmondásos ez az igény egy kicsit!

Egyfelől azt várjuk, hogy tartós legyen a fékbetétünk, és közben gyors bekopást, bejáródást is szeretnénk?!

 

A tartós betétek nem tudnak gyorsan bekopni, mert ez pont a könnyen kopó fékbetétekre lehet jellemző, ezért a tartós betéteknél a precíz megmunkálásra fektetnek nagy hangsúlyt a gyártásnál. Az EBC például az autós betéteinél, egyedül álló módon, egy bejárató réteget alkalmaz, hogy gyorsítsa a folyamatot, míg a motoros és kerékpáros betéteit, olyan felületi megmunkálással látja el, ami nagyon pontosan illeszkedik a tárcsákhoz. Így aztán a lehető leggyorsabban járódnak be, de mégis tartósak maradnak.

 

Ami nagyon fontos, hogy nem lehet elkerülni a fékbetétek türelmes bejáratását, mert különben megéghet, megüvegesedhet a tárcsával érintkező felületük és ezáltal nyikorogni fognak és a fékhatásuk is gyenge lesz.

Szabály nincs arra, hogy hányat kell fékezni a bejáratáskor, de az biztos, hogy a kíméletes, városi forgalomban történő bejáratás után, minden esetben tartósabb és hatásosabb féket kapunk, mintha rögtön „terrorizáljuk” az új betéteinket.

 

4. Használt sportmotor vásárlása esetén, érdemes azonnal betétet cserélni ha a gyári betét van még bent? Hány év alatt öregszik el egy betét még ha van is rajta felület? Jozsó

Kedves Jozsó!

Amennyiben meggyőződtél arról, hogy valóban gyári vagy jó minőségű betét van a paripában, akkor nincs semmilyen tennivaló, mert a fékbetétek nem öregszenek, csak a használat károsítja azokat. Ellenben, azért érdemes a saját szemeddel, vagy szerelőddel ellenőriztetni és nem hinni az eladónak, mert sajnos itthon elszabadult a mindenáron történő spórolás, így aztán, minősíthetetlen fékbetétek kerülnek a féknyergekbe. Azonnal a kukába kell dobni a névtelen szinter betéteket, mert tárcsagyilkosok! A gagyi, „nóném” organikus betéteket pedig azért, mert nem a mai komoly sportmotorokhoz készülnek! Kizárólag minőségi szintert szabad egy sportmotorba vagy erős és nagytestű robogóba, meg a nagy túragépekbe tenni.

 

5. Érdemes kombinálni egy féken belül a fékbetétek anyagösszetételét? Eke

Kedves Eke!

Mostanában nagy divat lett variálni a fékbetétekkel, de szakmai szemmel nézve a dolgot, bizony nincs értelme.

Amihez tervezték a fékrendszert, azzal érdemes használni, mivel arra méretezték az alkotó elemeket. Például a sportmotorokat szinter betétekkel forgalmazzák eredetileg és mégis sokan próbálkoznak az organikus, (karbon, kevlár) betétekkel. Persze vannak, akik csak a hátsó tárcsákhoz tesznek organikus betéteket és elől, marad a szinter.
Mi az értelme ennek? Természetesen értem én, hogy a hátsó féket kevésbé használjuk, csakhogy a motorkerékpár tervezői is tudták ezt a gyárban, és ennek megfelelően méretezték a rendszert. Tehát indokolatlan a variálás, mert az a néhány ezer forint pillanatnyi megtakarítás nem éri meg azt, hogy felborítsuk az egyensúlyt, amit a tervezők kikalkuláltak. Ráadásul amennyivel drágább a szinter, annyival tovább is tart, és még jobban is fog! Akkor meg mi az okosság ebben a változtatásban?

 

6. Szükséges a betétek tisztítása valamilyen spray segítségével, bizonyos időközönként? Virág

Kedves Virág!

Ebből a kérdésből is látszik, hogy a lányoknak mennyire fontos a tisztaság és mennyivel finomabb a lelkük, mint nekünk, férfiaknak.

A fékrendszer egyik alkatrésze sem igényel különleges bánásmódot tisztítási szempontból, hacsak a fékfolyadék kötelező két évenkénti cseréjét nem tekintjük egyfajta nagytakarításnak. A féktárcsák és a betétek érintkezési felülete öntisztító és ezáltal, nem kell foglalkoznunk ezzel a témával.

 

7. Miért ad hangot az első fékem fékezéskor, és meg lehet valahogy szüntetni? Dani

Kedves Dani!

Már az elején leszögezhetjük, hogy valamilyen rendellenesség következtében adnak hangot a fékek. A fék zajképzése minden esetben valamilyen rezonancia következménye, és annak megszüntetése többnyire hosszadalmas kísérletezés végeredménye. A leggyorsabb és legeredményesebb megoldást a fékbetétek hátlapjára ragasztható, kemény gumifólia szokta eredményezni, ami az EBC Brakes kínálatában megtalálható.

 

8. Amikor új féktárcsát szerelünk fel a motorra, akkor mindig cseréljünk betétet is? Ali

Kedves Ali!

Természetesen az új tárcsát kizárólag új betéttel szabad bejáratni. Gondold csak el, hogy a használt fékbetétek milyen barázdákat marnának bele a precízen köszörült felületű új tárcsádba. Nem beszélve arról, hogy az EBC logikája szerint, ugyanolyan gyártmányú fékbetétet is kell használni, mint amilyen a tárcsa, mivel ezeket egymáshoz fejlesztették, kísérletezték, tehát nagy valószínűséggel egymással lesznek a leghatékonyabbak és legtartósabbak. Sok gyártónál ez alapvető garanciális feltétel és tegyük hozzá, hogy talán nem véletlen.

 

9. Télen, ponyva alatt a hideg hatására elvetemedhet a féktárcsa? Jojó

Kedves Jojó!

Szó sem lehet ilyesmiről. Van, aki mínusz 20 Celsiusban is motorozik, és minden hibátlanul működik akkor is.

 

10. Normális jelenség, hogy a féktárcsám rozsdásodik (hosszabb ideig történő szabad ég alatt állás mellett) Jojó

Kedves Jojó!

Általában a régebben gyártott féktárcsákra jellemző a rozsdásodás és persze manapság meg azokra a termékekre, amelyeket a kevésbé igényes utángyártó cégek készítenek. A márkás féktárcsákat rozsdamentes acélból készítik. Egyébként a felületi rozsda nem befolyásolja a fékhatást, de viszont rettenetesen néz ki egy szép motorkerékpár, csúnyán megbarnult féktárcsákkal. Ezért is érdemes jó minőségű, rozsdamentes acélból készült tárcsákat választani, meg azért is, mert általában azok a tartósabbak.

 

11. Aki télen és nyáron is használja a motorját, annak érdemes a nyári és a téli évszakra más típusú betétet választania? Jojó

Kedves Jojó!

Úgy tűnik mintha Te egy téli motoros lennél.

Nincs téli meg nyári fékbetét és nem is kell az utcai használat esetében ilyesmivel foglalkozni. Az a lényeg, hogy jól adagolható, minőségi betéteket használjunk télen, mert a csúszós utakon a kiszámíthatatlanul harapó betét nagyon veszélyes. A versenyzők viszont nehezen küzdenek meg a hideg és meleg fékek által okozott problémákkal, de ez már egy másik téma, ami az utcán motorozók esetében nem kerül felszínre.

 

12. Érezhető a fék kopása vezetés közben a fékkaron vagy csak a betét állapotát felmérve láthatjuk? Csiga

Kedves Csiga!

Az olcsó és gyenge minőségű fékbetétek egyre gyengébben terhelhetők, ahogy fogy a dörzspárna anyaga. Ezért is érdemesebb egy márkás betétet venni, mert azok általában az utolsó milliméterig olyanok, mint amikor még vadi újak. Egyébként pedig a rendszeres szemrevételezés a megoldás arra, hogy megóvjuk a tárcsánkat a teljesen elkopó betét platnijától, ami halálos sebet ejthet, eme méregdrága alkatrészünk felületén

 

13. A féktárcsa mennyit lóghat a szegecselésnél, ill. mikor kell cserélni? Karesz

Kedves Karesz!

A szegecselt vagy más néven úszó tárcsák gyakorlatilag egy önbeálló funkciót látnak el és az lenne a legjobb, ha egyáltalán nem lógnának, de ezt úgy nem lehet vagy legalábbis nagyon nehéz hosszú távon kivitelezni. Az oldal irányú kotyogás, lógás nem zavaró, de a hosszirányú, nyíró hatású kottyanások már kifejezetten veszélyesek egy bizonyos szint felett.  A használat mértékétől függően és az idő múlásával egyre inkább megnövekednek a hézagok és egy hallható és jól érezhető szint után már káros hatással lesznek a fékezések megkezdésénél. Még ez előtt ki kell cserélni a tárcsákat, vagy a szegecselést fel kell újítani, persze ezek költséges mutatványok.

Annak, aki extrém terhelést ró a tárcsáira, a leghatásosabb és leggazdaságosabb megoldás az EBC X-szériás tárcsát megvásárolni, mert ezek a tárcsák többszörös élettartamúak, mint egy originál vagy mint bármely utángyártott, de még a verseny célra fejlesztett tárcsáknál is sokkal tartósabb. Az ok nem más, mint az S-Drive szegecselés, ami az EBC világszabadalma.

 

14. Láttam egy angol weboldalon olyan EBC tárcsákat, amik állat jól néztek ki és VR Disc volt a nevük. Mikor lehet majd ilyent itthon kapni? Doki

Kedves Doki!

Már rendelhető itthon is ez a vadi új féktárcsa család. Hamarosan látható lesz a webáruházunkban is, mert most folyik a legújabb termékek feltöltése. Rendkívül profi és elképesztő, hogy mennyire könnyű ez az új fejlesztésű féktárcsa, amit robogókhoz és motorkerékpárokhoz is kínál az EBC Brakes.

 

15. Jobb lesz-e a fékhatás ha 5.1-es fékfolyadékot használunk, ill. mi a különbség az 5.1 és a DOT 4 között? Csilla

Kedves Csilla!

A DOT 4 folyadékok a normál, hagyományos fékek és kuplungok működtetéséhez készülnek. A DOT 5.1 fékfolyadékok olyan adalékokat tartalmaznak, amellyek alkalmasak a modern, elektronikai részeket tartalmazó fékrendszerekhez. Ahol az egységek kenéséhez és tisztántartásához járulnak hozzá az említett adalékok. Utcai és sportos használatra is megfelelő mindkettő. Mi azt ajánljuk, hogy jó minőségű DOT 4 vagy DOT 5.1 fékfolyadékot használj utcára és cseréld saját érdekedben két évenként.

Fontos, hogy a DOT 5 és a DOT 5.1 teljesen különböző anyagból készül és nem keverhető!

 

 

16. Kell-e a sportmotorba hátra is szinter betét? Rutkai M

Kedves Rutkai M!

Erről megoszlanak a vélemények a motorosok között, de szakmai szemmel nézve a dolgot, mindenképp azt kell mondanom, hogy olyan minőségű betét kell előre és hátra is, mint amivel gyárilag kiadták a gépet. Már többször hangsúlyoztam és most is csak azt mondhatom, hogy amilyen fékbetéthez terveznek egy fékrendszert, azzal kell
használni, mert úgy várható el tőle a korrekt működés. Persze én is tudom azt, hogy legtöbben szinte alig fékeznek hátsó fékkel, de ennek ellenére állítom, hogy értelmetlen a gyengébb, olcsóbb minőségű fékbetéteket használni, mert a rövidebb élettartamuk miatt gazdaságtalanabbak.

Itt még azt is meg kell említenem, hogy az integrált (első-hátsó egyszerre működő), fékrendszereknél pedig egyenesen káros a különböző anyagminőségű betétek használata.

 

17. Minden fékbetét cserénél kell e fékfolyadékot is cserélni? Biker

Kedves Biker!

A fékfolyadék csere, használati időhöz van kötve és nem a megtett kilométerekhez vagy a futásteljesítményhez. Egy bizonyos idő után a fékfolyadék elveszíti azt a tulajdonságát, amiért alkalmas a feladatra, nevezetesen a magas forráspontját és ezután már nagy terhelés alatt buborékosodik. Ez nagyon veszélyes, mert bizonytalanná, szivacsos érzetűvé válik a fékezés és egy kiélezett helyzetben, (amikor a legfontosabb lenne a pontos működés) sajnos durván megnövelheti a fékutat. Így aztán minden járműgyártó meghatározza a kőtelező fékfolyadék cserét, ami általában 2 évente kötelező. (persze a járműtulajdonosok nagy része ezt nem tartja be, pedig nem luxus dologról beszélünk)

 

Forrás: http://www.motorinfo.hu/sporthirek/muhely/2013/09/24/gyarit_utangyartottat_3_resz_amit_ti_kerdeztetek_tolunk/