Skip to main content

Egy új kuplunglamellához, vajon luxusberuházás lenne az új rugókészlet is?

Erre a kérdésre nem túl nehéz választ találni, miután a rugók ára többnyire töredéke a lamella készleteknek, de akkor meg miért nem lett ez a rugócsere olyan evidens, mint mondjuk az új szűrő egy olajcsere esetében? Talán nem látják a motorosok az összefüggéseket a csúszó kuplungok és a kilágyult és elgyengült rugók között? Hát persze, hogy nem látják, amikor soha senki nem hívja fel a figyelmüket a káros az összefüggésekre.
Mi is csak az alábbi vásárlói levél olvasása után döntöttünk úgy, hogy erről a témáról bővebben kell elmélkednünk.

Tisztelt EBC!
Megérkezett a rugó is, beszereltük és most már nagyon jónak érzem a kuplungot.
Elnézést kérek, hogy multkor a telefonon egy kissé durván fogalmaztam, amikor a kuplungrugó cseréjének hasznosságáról győzködött az egyik kollégájuk. Nem gondoltam volna, hogy a rugók ennyire meg tudnak változni és ezért most kétszer is szét kellett szerelni a blokkot. Én azt hittem, hogy a lamellák cseréje elég, de most hogy másodszorra a rugókat is cseréltem, egészen más érzés ahogy működik. Amikor a lamellák megjöttek és beszereltük már párszáz km után egy kicsit megint meg meg csúszott a negyedik és ötödik fokozatban és akkor jutott eszembe, hogy ezt mondta a kolléga is amikor beszéltünk, hogy ez lehet ha nem cserélem ki a rugót. Akkor nem hittem és fölösleges költségnek gondoltam, azért is utasítottam el a segítő kollégájukat.
Úgy gondoltam, hogy utólag meg kell köszönnöm a segítségüket.
Üdv: F Róbert

Hogyan is működik a tengelykapcsoló, amit mi, motorosok egyszerűen csak kuplungnak hívunk?

 

Vannak egytárcsás vagy többtárcsás konstrukciók és olajban illetve szárazon futó kivitelűek. Mindegyiknek azonos a célja, mégpedig a főtengely és a váltó között biztosítanak bontható kapcsolatot, ráadásul olyan módon, hogy adagolható legyen a nyomaték, ami az elindulásnál egy elengedhetetlen igény. A különböző változatok közül, minket leginkább a többtárcsás és olajban futó megoldás érdekel, mivel ez a legelterjedtebb a motorkerékpároknál.

 

Nagyjából arról van szó, hogy belső körmökkel ellátott acél, és speciális parafával bevont külső körmös alumínium lamellák váltogatják egymást, amik egy belső és egy külső kosárba kapaszkodnak a körmeik által. Ezek a kosarak egymástól függetlenül tudnak forogni mindaddig, amíg a lamellákat egymáshoz nem szorítjuk, mivel ettől kezdve már egy egységet alkotnak és együtt forognak, ezáltal továbbítva a főtengely forgását a váltó primer tengelye felé. A lamellákat nagyon erős acélrugók szorítják egymáshoz alaphelyzetben, és amikor behúzzuk a kuplungkart, ekkor oldjuk a rugók nyomóerejét, amitől a lamellák szétválnak és megszűnik a hajtás. Ennél részletesebben itt ne taglaljuk a működést, mert minden motoros látott már ilyet, inkább a sokkal fontosabb témákra koncentráljunk.

EBC Brakes oversize féknyereg, féktárcsa

Az a kis piros alkatrész egy kuplungrugó, ami rengeteg bosszúságot okozhat

 

Mint minden kopó alkatrész, így a kuplung is kétféle módon kategorizálható kopás, elhasználódás szempontjából.

1. átlagosnál gyorsabb:

Az extrém igénybevételek, mint a versenyzés, egykerekezés vagy nem megfelelő olaj a blokkban és egyéb hasonló túlterhelések alkalmával természetesen egyedi módon károsodhatnak a kuplungalkatrészek és ezért ezeket az eseteket egyedileg lehet felmérni, így hát ezt most hagyjuk.

2. átlagosnak mondható:

Az úgynevezett normál használat mellett a lamellák többnyire azért mennek tönkre, mert a rugók elgyengülnek az évek során az állandó előfeszítéstől, meg attól a nagyszámú felmelegedéstől és kihűléstől, ami a mindennapi használat során éri őket. Ráadásul nem csak elgyengülnek, hanem össze is esnek, zsugorodnak és így a korábbi hosszúságoknak egy részét elveszítik. Aztán minél gyengébbek és rövidebbek lesznek, annál kevésbé szorítják egymáshoz a lamellákat, aminek következtében először csak bizonyos esetekben, de aztán egyre többször és egyre inkább kezd csúszni a kuplung. A súrlódás miatt meg egyre erősebb hősokk éri a rugókat és a lamellákat, ami persze egy öngerjesztő folyamat, aminek a legvégére már az acél lamellák is megégnek, elszíneződnek és hullámossá válnak, (ekkor aztán mindent cserélni kell). Persze ez már a végső stáció, mert mielőtt még az acél lemezkék megpirulnának, már jóval korábban végük van a parafás, vagyis kopó lemezeknek, amiknek megcsúszása előtt, az egész folyamatot az elöregedett, elgyengült rugók indították el.
Amikor ezt végiggondoljuk, akkor vajon ki értékeli úgy, hogy ilyen előzmények után, meg kéne spórolni egy rugógarnitúra árát, ami mondjuk nagyságrendileg 5000Ft?? Azt hinné az ember, hogy denki nem kockáztat ennyiért!

 

Pedig sokan…  Mert megvásárolnak egy új lamellasort, majd beépítik motorjukba a régi rugókkal. Vagy még az is lehet, hogy valamivel „megtuningolják”, megtoldják az elrövidült régi rugókat, aztán hajrá.

 

Na ettől kezdve egy időzített bombán ülnek, mert csak az a kérdés, hogy mikor kezdődik a csúszkálás újból.

Ekkor aztán sokan rádöbbennek, hogy ismételt szerelés következik és újfent a rugókat is kicserélik, persze csak akkor elég ez, ha szerencséjük van és az új lamellák eddigre nem égnek ismét szénné…

 

Természetesen van aki még az ismételten elkezdődő csúszásoknál sem világosodik meg, hanem ordít, hogy „egy szar anyagból van ez az EBC kuplunglamella”…

Mi igyekszünk minden vásárlónkat tájékoztatni, de erőszakoskodni nem akarunk.
Sokan sajnos csak utólag tapasztalják meg, hogy érdemes lett volna hallgatni ránk, mint ahogy az úr is, aki a fentebb olvasható levelet írta.
Ám szerencsére van olyan motoros is, aki még időben megérti a rugócsere lényegét és nem csak a pénzlehúzását látja a dolog mögött.

 

Összefoglalva azt kell leszögeznünk, hogy a kuplunglamellák bármilyen okból történő cseréje esetén, az alacsony többletköltséget figyelembe véve, érdemes lecserélni a régi rugókat is. Azokban az esetekben, amikor megcsúszás miatt kényszerülünk cserélni a lamellákat, ekkor pedig már KÖTELEZÓ a rugók cseréje!

Motorosok a Motorosokért Alapítvány
Motorrad
Drive-X
MZ CLUB HUNGARY
Jooble autószerelő állások