Hogy lesz dobogós a Hungaroring-en egy utcai dízel Seat EBC fékalkatrészekkel?vágólapra másolva!

A közelmúltban kaptuk a hírt, hogy egy Magyarországon megjelent autós cikkben bővebben foglalkoznak az EBC Brakes termékeivel.
Mikor a munkatársammal olvasni kezdtük, hamarosan ráébredtünk, hogy egy régi ismerős vásárlónk írta a bejegyzést, aki a fékes témát valóban jól ismeri és már több versenyautó építésénél is bábáskodott.Ezen a helyen ránk vonatkozó, tehát fékekkel kapcsolatos részleteket teszünk közzé, de ajánlatos az egész cikket elolvasni itt.

Az első és legfontosabb dolog, hogy versenypályára csak tökéletes műszaki állapotú autóval érdemes felhajtani. Ellenkező esetben kockára teszed nemcsak saját, de mások testi épségét, és persze tönkre lehet tenni mások autóját és szórakozását is. A hibátlan műszaki állapot alapkövetelmény lenne utcán is, hiszen az autózás veszélyes üzem! Sajnos, ma itthon nem ez a jellemző! Sokan prémium autót vesznek, de a fék és a gumi, amit használnak az gagyi.

Én alsó középkategóriás autóval járok és inkább a fék, gumi, futómű, kiegészítőkből használok kiváló minőséget. Apám 14 éves koromtól mondja, hogy márpedig a gumi igenis fontos! Életek múlhatnak rajta! Bölcs embernek tartom és immáron apaként teljesen igazat adok neki!

Jöjjön most egy kis fék tuning. Ez elég nagy lélegzetvételű rész lesz! Fontosnak tartom, két vastag könyvnyi tapasztalatom van, aminek egy részét megosztanám veletek. Tehát a komoly fékekről: Sokakat el kell, hogy keserítsek, mert a komoly fékek nem a Unix, Bárdi kínálatában vannak, és nem lehet őket megvenni „jóskapista” kamu nevére 45 % kedvezménnyel.

Nézzük a komoly fékeket: Endless, Hawk, PFC, CarboTech, Pagid, Cobalt. Persze vannak még – sorry, ha valamelyiket kihagytam -, de lássunk olyat is, ami itt kishazánkban is elérhető és valóban toronymagasan jobb, mint bármelyik, amit meg tudsz venni 45 %-al olcsóbban.
Ez pedig az EBC!

Egyike voltam az elsőknek, aki komplett fék szettet vásárolt az EBC itthoni forgalmazójától. Ez akkoriban egy teljes havi bérem volt. Azután jutottam erre a nem kis elhatározásra, miután az Ibiza Cuprám – amin AP racing 4 dugós nyereg volt, – nem tudtam megállásra bírni 2-3 komoly kigyorsítás és fékezés után! Nem tudom, hányan vagytok, akik átélték az érzést, hogy jön a piros lámpa, taposod izomból a féket, de az autó nem lassul… netán a pedál is beeset! Én átéltem és köszönöm, SOHA többé nem kérek belőle!

Erre sokan mondták, hogy hülye vagyok, mert drágán veszek féket! Mi a drága? A fék? Vagy netán B oszlopig újjá építeni az autót? Esetleg megrokkanni, rossz esetben ott maradni benne? Két méter fékút differencián annyi múlik, hogy megállsz a fal előtt, vagy A oszlopig leamortizálod, totálkárra vered a szeretett autódat, aminek a motorjára, felnijére sokat költöttél! Kérdezem én, tényleg nem éri meg a drágább, jobb fék és a jó abroncs? Ezt némi gondolatébresztőnek szántam!

Így lesz dobogós a ringen egy utcai dízel Seat!

De térjük vissza! …szóval a rossz élmények után jött a következő, mikor odaadtam az akkori havi bérem a fékbetétért és tárcsáért. Miután berakták és bejárattam – igen, be is kell járatni a féket, de erről majd később -, szóval azután elcsodálkoztam. Ilyen is lehet egy fék? Ez komoly? Többé már a G erőknek csak az abroncsom szabott határt!

Akkoriban használt abroncsokat vettem, majd beruháztam egy új szettre. Csoda történt, de erről majd az abroncsoknál. Az elmúlt kb. 8 évben, mióta használom az EBC termékeit, szinte az összes típusú betétet és tárcsát kipróbáltam. Ajánlottam a barátaimnak – mikor tanácsot kértek tőlem -, aztán később a barátaim barátainak is, néha idegeneknek is, – s ha megfogadták a tanácsaimat örültem neki -, és ők is elégedettek, mert igazán jó fékeket kaptak, más dimenzióban tudtak autózni. Akik viszont nem fogadták meg a tanácsaimat, részben elégedetlenek voltak, aminek számos oka van. Leginkább az, hogy a saját fejük után mentek és nem hallgattak a szép szóra!

A fékeket a legtöbb gyár elég jól méretezi. Ha nem úgy fog, ahogy kellene, annak több oka lehet. Nézzük az első kettőt! Fékfolyadék és fékcső. Mindkettő használódik. Tudtátok, hogy a fékfolyadékot 2 évente cserélni kell? Van száraz és nedves forráspont jellemzője és általában a száraz forráspont van feltűntetve a dobozokon. Ha dot 4 van előírva, akkor nem az Unix/ Bárdi dot 5.1 jelenti az előrelépést! Ez inkább visszalépés!

Fékfolyadék, ami igazán jó és elérhető – és amit ajánlok -, az az EBC Racing Dot4 307, Motul RBF 600 és RBF 660. Vannak mások is, ezeket is próbáltam, de maradtam, mert jobb nem kell! Pl. az Endless motorsport folyadékát az F1-ben is használták, alig jobb jellemzőkkel háromszor ilyen áron.

A következő lépés a fékcső cseréje! Ez gumiból van, tehát öregszik, ezért cserélni kell max. 5-6 évente. Berepedezik, a fékfolyadék érintkezik oxigénnel, oxidálódik és romlik a fizikai jellemzője, mivel vizet köt meg! Az olcsóbb megoldás a gumi fékcső cseréje újra, de nem sokkal nagyobb beruházás egy fém fékcső szett! Eddig ezt külföldről szereztem be, de itthon teljesen legálisan is megvásárolható az EBC-től, a magyar hatóságok által hitelesített fém fékcső szett ÖRÖKÉLET garanciával. Csak ajánlani tudom, papíros, nincs baszogatás, a forgalmi sem ugrik!

Szóval a folyadék és a fékcső cseréjével a legtöbb esetben jelentős javulás érhető el. Ha fékezések után azt érzed, hogy kemény a fék, de nem lassulsz, annak is több oka van, pl. nem járattad be a fékbetéted rendesen.

De lássuk a következő lépést! A súrlódási együttható növelését, azaz a jobb fékbetét használatát.
Itt kitérnék a fékbetét jellemzőire, mint fade resistance, moduláció, nyomaték továbbító képesség, vagyis pedálérzet (ez az a bizonyos, „na hogy harap a fék” tulajdonság) kopás, és végül mennyire koptatja a tárcsát. Ezen tulajdonságok összességéből születik egy fékbetét. Nem mennék bele részletesen, pedig komolyan beleástam magam, de ez egy külön mérnöki/tervezői szakma.
Szögezzünk le annyit, hogy a jó betét nem hagy cserben, fog hidegen, melegen, nem kopik és a tárcsát sem koptatja! IGEN! Van ilyen betét, csak irtó drága! 🙂 De olcsóbb, mint tárcsát cserélgetni és olcsóbb, mint a kasztni javítása.

Az én ajánlatom a hosszú évek tapasztalata alapján pedig a következő:

EBC Premium disc előre hátra /nem fúrt, mart/
EBC Yellow betét előre hátra
EBC Racing 307 fékfolyadék,

de e helyett nyugodtan ajánlom a Motul RBF 600-at, vagy a 660-at!

A „nagyobb jobb” szemléletűeknek jelzem, hogy a 600-asnak a nedves forráspontja (tehát már mikor használódott) magasabb, mint a 660-nak, viszont a 660-nál szerintem jobb a pedál érzés!
A fékcső pedig EBC fém fékcső! Ez legálisan megvehető, minden hatósági szarral együtt! Lehet csináltatni is, de az a pár ezres különbség megéri az utcai legalitást!

Ha valaki kételkedne a receptben, a jóbarátom Golf 5 PD-je eszerint a recept szerint épült és sohasem volt gondja utcán, sokan dicsérték a fékhatását az autónak! Ez a Golf 5 a segítségemmel épült Darkside cuccokból és padon mért 313 Le és 500 Nm-t tudott. 100-200-as sprint 10.0 sec! Valamint a saját autómon is ezek a cuccok vannak (kivéve az első betét: az egy pagid rs29). Viszont Hungaroringen Time Attack bajnokságon állja a sarat, mind a tárcsa, mind a betét, alig kopott a négy teljes verseny alatt és soha, egyetlen másodpercre sem gondoltam azt, hogy cserben fog hagyni! Ha mégis megfordulna ilyen a fejemben, akkor cserélem azt, amit nem érzek 100-asnak. Azért, mert így biztonságos!!! Emellett az autó természetesen utcai, hétköznapi használatban van.

Sok ismerőstől visszahallom, hogy látták/olvasták a fórumomon, hogy nem jó az EBC,… stb stb. Elárulom, hogy a bejáratáson sok múlik! A pagid rs29-hez pl. három A4-es oldalnyi leírás volt mellékelve, hogyan kell bejáratni a betétet. Lásd a fenti képen.

Nézzük is tovább, a féken kívül milyen egyéb jó dolgok vannak, ami jó, ha van az autóban, ha pályára téved az ember! Ilyen pl. a stabilizátor rúd és ezek szilentjei.

 

Az eredeti írást az alábbi linkre kattintva olvashatja.
Köszönet a Smoke and Charm-nak.
http://smokeandcharm.blogstar.hu/2017/07/13/igy-lesz-dobogos-a-ringen-egy-utcai-dizel-seat-/40252/