EBC fékalkatrészek bejáratásavágólapra másolva!

 

 

AUTÓ FÉK és MOTRKERÉKPÁR FÉK bejáratása utcára és pályázáshoz – BEVASALNI TILOS!!!

 

 

 

Autó fékbetétek és féktárcsák bejáratása utcai használat esetén:

 

EBC standard discEBC Greenstuff fékbetét

 

Bejárató (Brake-In) réteggel ellátott fékbetétek esetén az első 150 km-en fokozott óvatossággal, kerülve az erőteljes fékezéseket (vészhelyzetet leszámítva), majd további 150km-en kissé bátrabb, de még mindig kíméletes fékezéseket alkalmazva kell közlekedni.
A kíméletes 3-500km városi és országúti (nem autópálya, ahol alig fékezünk), vegyes használat után, már normál terhelésnek és ennek megfelelően erősebb hőhatásnak is kitehetjük az alkatrészeket. Akkor tekinthető elégségesnek a bejáratás első fázisa, ha féktárcsánkon a betét által érintett TELJES szélességben egy egységes felületű szürke, enyhén kékesszürke sáv válik láthatóvá. Új tárcsa és betét egyidejű felszerelése esetén a tökéletes illeszkedés kialakulásához szükséges futás, akár 1000-1500km-re is növekedhet.

Amennyiben még ekkor sem tűnik tökéletesnek, akkor a végleges állapot eléréshez egy használaton kívüli úton (ügyelve a biztonságra), 5 alkalommal egymás után fékezd az autót 100km/h-es sebességről 20km/h-ra, majd továbbhaladással biztosítsd a fékek hűtését. Lehetőség szerint ekkor ne állj meg túlságosan felmelegedett fékekkel. A beágyazó fékezések után érezhető égett, kellemetlen szag normális jelenség. Miután a fékek TELJESEN lehűltek, ismételd meg ezt az eljárást még egyszer, amennyiben szükségesnek érzed.
A fékek a szakszerű felszereléstől kezdve biztonságosan használhatóak, viszont nagyjából 2500 km után üzemelnek majd teljes hatékonysággal. Az első 1500-2000km során, amíg a betét és a tárcsa közti végső fizikai és kémiai reakciók végbemennek némileg magasabb fékezési zaj tapasztalható.

Tilos a betéteket a bejáratás vagy a zajcsökkentés elősegítésének érdekében bármilyen módon csiszolni vagy „bevasalni”.

A betétek bejáratásának egyetlen módja a tárcsával való fenti módszer szerinti együttes használata.
Gyenge minőségű anyagból készült, esetleg túlságosan elhasználódott vagy az előírt értékeknél nagyobb oldalütéssel üzemelő, csereérett tárcsák az új betéteket károsíthatják. A bejáratás ilyen tárcsák esetében akár 3-5000km-ig is elhúzódhat, és a továbbiakban is tapasztalható nem kívánt vibrációt, fékezési zajt és fékteljesítmény csökkenést okoznak. (lásd a féktárcsa-fékbetét hibák menüpontnál a féktárcsák gyakori hibáit).

Érdemes kerülni azolat a helyzeteket is, amikor a forró, megterhelt fékkel egyhelyben állunk és eközben lenyomva tartjuk a fékpedált. Bizonyos esetekben ez akár károsíthatja is a túlhevült fékalkatrészeket!

Figyelem!

Minden autón gyárilag azonos anyagból készült fékbetét van elől és hátul.
Ezért az első és hátsó tengelyre minden esetben azonos minőségű, tehát az EBC Brakes esetében azonos színű, (vagyis egyforma súrlódási tényezővel és termikus zulajdonságokkal rendelkező, így azonos fékhatású) fékbetétet használjon, a gyári fékrendszer egyensúlyának megőrzése végett. Minden autónál és egyéb integrált fékkel rendelkező járműnél a jármű gyártója meghatározza az első és hátsó tengelyen szükséges optimális fékerő mértékét és ezért a fékrendszer ennek megfelelően van méretezve. Nagyon veszélyes az arányokat megváltoztatni, mert csak a gyárilag beállított egyensúllyal várható el a megfelelő fékhatás és a fékalkatrészek károsodás nélküli működése.

 

Sajnos nem mindig engedjük, (engedhetjük) meg magunknak az a luxust, hogy egy-egy fékbetét csere alkalmával mindenhová azonos fékbetét kerüljön, mivel nem is egyszerre kopnak el az első és hátsó betétek.

Ráadásuls nem is gondoljuk, hogy mennyire fontos ez nekünk, pedig nagyonis az lenne, főleg a sport fékbetétek esetében.

Saját érdekünkben törekedni kell arra, hogy azonos tulajdonságú betéteket használjunk, mert a csikorgástól kezdve, egészen a balesetveszélyes rendellenességekig okoznak kellemetlen tüneteket a nem azonos, (súrlódási és termikus) tulajdonságokkal rendelkező fékbetétek.

Tehát mégsem olyan nagy luxus az, ha egyforma minőségű fékbetétet szereltetünk az autónkon előre és hátra!

 

Az EBC gyár csak az azonos színű, (minőségű) fékbetétek egyidejű használatát tartja elfogadhatónak az első és hátsó tengelyen!

 

 

Autó fékbetétek bejáratása pályázás és versenykörülmények között:

 

EBC GD sport disc féktárcsaEBC Bluestuff verseny fékbetét

 

Utcai autó esetén a bejáratást minden esetben a fentebb leírt módszer szerint kell végezni és semmiképpen sem az alábbiak szerint!
Emlékeztetőül, az EBC termékek esetén nem (és más gyártók esetében sem), vonatkozik garancia pályázás és versenykörülmények között történő használat esetén, a rendkívül változó, szélsőséges igénybevétel miatt.
A versenyzéshez használandó fékalkatrészek bejáratását is érdemes kíméletesen elvégezni, de ha ez nem lehetséges, akkor a következők szerint járjon el.
Haladjon az autóval két kört egyenletes tempóval és néhány másodpercenként fékezzen óvatosan, majd tegyen meg egy levezető kört, kerülve a szükségtelen fékezéseket, lehetővé téve a fékek lehűlését. Ezután egy kör, alkalmával használja a féket kicsit erősebben, majd ismét következzen egy levezető, hűtő kör. Megállás előtt lehetőség szerint a legjobban vissza kell hűteni a fékeket. A tárcsának és a betétnek tökéletesen illeszkednie kell (sík és párhuzamos a teljes felületükön), mielőtt a fizikai és kémiai reakciók végbemennek. A fenti eljárást meg KELL ismételni, ha a fékek nyomáspontja határozatlan marad az első próbálkozás után.
A balesetveszély elkerülése érdekében minden felhasználónak saját felelőségére kell eldöntenie, hogy a fékei megfelelnek vagy sem a biztonsági elvárásoknak!

 

Figyelem!

Az autón gyárilag azonos anyagból készült fékbetét van elől és hátul. (kivéve a megfelelően átalakított versenyautókat)
Az első és hátsó tengelyre verseny körülmények között is azonos minőségű, tehát az EBC Brakes esetében azonos színű, (vagyis egyforma súrlódási és termikus tényezővel rendelkező, így azonos fékhatású) fékbetétet használjon a gyári fékrendszer egyensúlyának megőrzése végett. (kivéve a megfelelően átalakított versenyautókat)
Minden autónál és egyéb integrált fékkel rendelkező járműnél gyárilag meghatározott az első és hátsó tengelyen szükséges optimális fékerő és ezért a fékrendszer ennek megfelelően van méretezve. Nagyon veszélyes az arányokat megváltoztatni, mert csak ezekkel várható el a megfelelő fékhatás és a fékalkatrészek károsodás nélküli működése is (kivéve a megfelelően átalakított versenyautókat).

 

 

AZ EBC GYÁR WEBOLDALÁN SPECIÁLIS TANÁCSOKAT OLVASHATSZ A BEJÁRATÁSRÓL itt: https://ebcbrakes.com/race-motorsport-articles/bedding-in/

 

 

 

 

Motorkerékpár fékbetétek bejáratása közúti használat esetén:

 

EBC Vee rotor féktárcsaEBC motor fékbetétek

 

Motorkerékpárok esetében nem alkalmaz az EBC gyár bejárató réteget, mint az autóknál, mivel ezeket az alkatrészeket lényegesen könnyebb összekoptatni vagyis bejáratni. Tulajdonképp itt is elmondható az a szabály, mint minden fék esetében. Kíméletes és fokozatos növelése a terhelésnek lehetőleg városi forgalomban mindaddig, amíg a féktárcsa és a fékbetét teljes felületükkel nem érintkeznek egymással.

Az a lényeg, hogy minden fékezést kövessen egy pihentetés vagyis visszahűtés és így a betétek és tárcsák felülete nem tud megégni azokon a pontokon, ahol érintkeznek egymással. Minél többször fékeztünk és pihentettünk, annál jobban egymáshoz kopnak az alkatrészek és annál nagyobb lesz az érintkező felület. A betétek anyagától, keménységétől függően a motorkerékpárok tárcsafék betétei általában 2-300km alatt bejárathatók. Városban, azért jobb elkezdeni a bejáratást, mert kisebb tempókról kell fékezn, és a forgalom ritmusa kedvező körülményt biztosít az alkatrészek összekopásához. Kevésebb a nagy hőterhelés, valamint több alkalom adódik szakaszos terhelésekre és visszahűlésekre a városi forgalomban.

Érdemes kerülni azolat a helyzeteket, amikor a forró, megterhelt fékkel egyhelyben állunk és eközben behúzva-lenyomva tartjuk a fékkart-fékpedált. Bizonyos esetekben ez akár károsíthatja is a túlhevült fékalkatrészeket!

 

Tilos a betéteket a bejáratás vagy a zajcsökkentés elősegítésének érdekében bármilyen módon csiszolni vagy „bevasalni”. A betétek bejáratásának egyetlen módja a tárcsával való fenti módszer szerinti együttes használata.

 

Motorkerékpár fékbetétek bejáratása pályázás és versenykörülmények között:

 

Emlékeztetőül, az EBC termékek esetén nem (és más gyártók esetében sem), vonatkozik garancia pályázás és versenykörülmények között történő használat esetén, a rendkívül változó, szélsőséges, egyedi igénybevétel miatt.
A versenyzéshez használandó fékalkatrészek bejáratását is érdemes kíméletesen elvégezni, de ha ez nem lehetséges, akkor a következők szerint járjon el.
Haladjon a motorral két kört egyenletes tempóval és néhány másodpercenként fékezzen óvatosan, majd tegyen meg egy levezető kört, kerülve a szükségtelen fékezéseket, lehetővé téve a fékek lehűlését. Ezután egy kör, alkalmával használja a féket kicsit erősebben, majd ismét következzen egy levezető, hűtő kör. Megállás előtt lehetőség szerint a legjobban vissza kell hűteni a fékeket. A tárcsának és a betétnek tökéletesen illeszkednie kell (sík és párhuzamos a teljes felületükön), mielőtt a fizikai és kémiai reakciók végbemennek. A fenti eljárást meg KELL ismételni, ha a fékek nyomáspontja határozatlan marad az első próbálkozás után.
A balesetveszély elkerülése érdekében minden felhasználónak saját felelőségére kell eldöntenie, hogy a fékei megfelelnek vagy sem a biztonsági elvárásoknak!

 

 

Hasonló témájú cikkek itt: gyakran feltett kérdések »