Motorkerékpár fékbetétek megválasztása:
Az EBC fékbetétek különböző igénybevételhez több féle anyagkeverékekből készülnek, amelyekről a termékleírásokban találsz részletes információt és ennek alapján tudod eldönteni, hogy az elvárásaidnak melyik a legmegfelelőbb. Amennyiben választási segítségre van szükséged, az ügyfélszolgálatunknak írj ímélt vagy hívd munkatársainkat az ott található telefonszámokon.
Régen minden járműbe dobféket szereltek, amit először csak az első kerekeknél, majd később a hátsóknál is tárcsafék váltott le. A motorkerékpár fékbetétek eleinte széntartalmú, vagyis organikus anyagokból készültek, de manapság már szinte teljesen kiszorította ezeket a rézporból és egyéb fémek poraiból előállított „mű” anyag, amit szinter néven ismert meg a világ.
Természetesen a régebbi gyártású motoroknál továbbra is használjuk a szénalapú fékbetéteket, mert a szinterfém betét csak megfelelő féktárcsával szerelt motorokhoz használható. Itt viszont meg kell jegyezni, hogy fontos szabályként elfogadhatjuk, miszerint lehetőleg olyan anyagú fékbetétet kell használni minden fékrendszerbe, amilyennel gyárilag szerelték. Hiszen a tervezés során a meghatározott alkotóelemekhez méretezték a fékrendszert, ami a felhasznált elemekkel működik biztonságosan.
Tehát amennyiben szinter volt a gyári betét, akkor fékteljesítmény romlást okozna, ha organikusra cserélnénk. Fordítva pedig tárcsa károsodást okozhat, ha a gyárilag organikus betét helyére szintert teszünk. Így aztán még egyszer kimondhatjuk, hogy az a megfelelő, amikor ugyanolyan anyagú fékbetétet választunk, ami gyárilag be lett építve.
Nem lennénk igazságosak viszont, ha nem ejtenénk szót arról, hogy létezik egy olyan fékbetét keverék, amit részben szinter vagy Semi Sinnter néven ismerhetünk. Itt összekeverik a szinter és a szén elemeit valamilyen arányban (EBC-nél 30% szinter és 70% organikus), és ebből lesz egy harmadik választási lehetőség a kísérletező típusú motorosok részére. Ez az anyag egyesíti az organikus és a szinter fékbetét tulajdonságait és ezért jó mindenkinek tudni a létezéséről.
Mi indokolta az EBC-nél ezt az „erősített organikus” vagy „gyengített szinter ” irányvonalat?
Kezdjük az idősebb motorokkal: Sokan a régi, organikus, gyári féket szeretnék szinter betétekkel „fickósabbá” tenni a 2000 előtti, 20-30-40 éves motorjukon. Viszont nem akarják a gyári féktárcsát lecserélni. Pedig ezt kéne tenni a szinterhez, mert régen, csak a „szupersport” motorok tárcsája készült szinterhez megfelelő, edzett anyagból. Nekik kézenfekvő, ideális megoldást nyújtanak a részben szinter párnák, mert ezeket a hagyományos tárcsák is jól bírják. Tehát a „V” jelű EBC fékbetétekkel érezhetően jobb lesz a fékteljesítény, ami ezeknél a gépeknél nagy örömet jelenthet. Ráadásul úgy oldhatjuk meg ezt a fékfrissítést hogy megmaradhatnak a régi féktárcsák.
Folytassuk az újabb fajta motorokkal: Azt hihetnénk, hogy mindenki a legújabb fejlesztésű fékekben bízik, pedig vannak, akik meg pontosan azt nem szeretik a csúcsfejlestésű, modern motorjukban, hogy túl harapós, intenzív a fék. Főleg régóta motorozó, túrázós, nyugott stílusú motorosok ilyenek, amikor vesznek egy új gépet és nem érzik azt a régi fékérzetet, amit megszoktak. Ők inkább lecserélnék a szintert organikus betétre, de ebben meg nagy a kockázat, mivel ez komoly fékteljesítmény vesztéssel járna. Itt is a részben szinter, vagyis az EBC „V” jelű fékbetétje a megoldás a megfelelő teljesítménnyel, de hagyományos fékérzettel.
Tehát az előbbiekben kitárgyaltuk, hogy egyesek erősítenék a régebbi technikát, mások padig tudatosan, lépnek vissza egy lépést a hagyományos fékérzet irányába. De mi legyen azokkal, akik azt az irányt akarják követni, amit a motorkerékpárjuk gyártója megszabott?
Szinter EBC fékbetétből miért vásárolnak kétszer annyit a motorosok most, mint tíz éve?
Először is le kell szögezni, minden motorkerékpár elől és hátul azonos anyagból készült fékbetéttel van gyárilag szerelve (ezt nem árt megtartani). Azt is ki lehet mondani, hogy 2000 előtt csak a sportmotorokban volt gyárilag szinter, de a kétezres évek elejét követően már minden kategóriában szinter fékbetéteket találunk.
A motorkerékpárok esetében arra kell törekedni, hogy lealább a gyárilag szerelt minőségű, esetleg annál jobb fékbetétet használjunk. Sportmotorokba a HH szintert javasoljuk már a 90-es évektől, de ugyanezt tehetjük a 2000 után gyártott összes kategóriába.
Tapasztaljuk, hogy sokan választják azt a lehetőséget, miszerint előre jó minőségű szinter fékbetéteket vásárolnak, de hátra egy gyengébb minőségű, vagyis olcsóbb megoldást keresnek. Ez néhány ezer forintos „látszat” spórolást eredményez, mert miután az olcsóbb betétek élettartama általában rövidebb, így nem realizálható valós megtakarítás.
Fontos gondolat, hogy a gyárilag szinter fém fékbetéttel szerelt járművekbe minden esetben szinter betétet kell választani, mivel ezen gépek fékrendszere ennek megfelelően lett méretezve. De azt is meg kell jegyezni, hogy szinter és szinter között hatalmas különbségek vannak (léteznek kimondottan káros, tárcsa faló példányok), ezért nagyon fontos a jó választás, mivel a tárcsát megetetni valami olcsó betéttel, aztán cserélni a tárcsákat nagyon költséges.
Mára már köztudott, és nem csak egy üres reklámszöveg, hogy az EBC HH jelű szinter betétei nagyon tárcsakímélők, ráadásul egészen kiemelkedő a fékteljesítményük is.
EBC szinter csúcsminőségű fékbetétek versenyzéshez, és van amelyik közútra is alkalmas.
Amerikában rengetegen járnak napi szinten versenypályákra motorozni. Ezért már régen felmerült az igény olyan fékekre amelyek közúton és pályán, tehát hideg és meleg állapotban is megfelelő teljesítmént nyújtanak. Ezt felismerve, minden nagyobb gyártó belekezdett a fejlesztésbe, de vagy az ára vagy az élettartama vagy a teljesítménye vagy mindhárom szempont miatt az EBC uralja a piacot jelenleg az USA-ban. Tehát a nyíltnapos pályamotorzáshoz, az EBC fejlesztése, ami EPFA-HH néven közismert, nagyon népszerű lett. Olyannyira jól sikerült ez a szinter keverék, hogy egyre több olyan motoros is ezt választja, aki soha nem pályázik, viszont nagyon jó féket szeretne az utcai motorozáshoz.
Az EBC kínálatából meg kell említeni a GPFAX-HH full verseny fékbetétet is, ami szintén nagyon népszerűre sikeredett. Ez megint csak a teljesítménye és a kedvező ára, miatt sikeres, ezért mi is egyre többet rendelünk belőle. Itt viszont ki kell emelni, hogy ez a fékbetét kizárólag zárt versenypályán használható, mivel előmelegítés nélkül nincs megfelelő fékhatása.
Figyelem!
Az integrált fékkel rendelkező motorkerékpárok esetében, minden féknyeregbe azonos anyagú, minőségű betéteket kell szerelni és lehetőleg egyszerre kell a készletek cseréjét elvégezni.
Fontos: Az EBC Brakes nem vállal garanciát azokra a termékekre, amiket versenyzésre vagy nyílt pályanapok alkalmával használtak!
Tilos a betéteket a bejáratás vagy a zajcsökkentés elősegítésének érdekében bármilyen módon csiszolni vagy „bevasalni”! Autók és motorkerékpárok esetében egyaránt károsak ezek a beavatkozások!
A helyes bejáratás leírása itt: EBC fékalkatrészek bejáratása >>
Hasonló témájú cikkek itt: gyakran feltett kérdések »