Megtörtént a fék felszerelése, mérőműszerrel bemérve, úgy ahogy kell, értékeken belül. (az indikátorórát 20e forintért vettem, mert nekem megért ennyit az, hogy akár az udvaron vagy egy parkolóban is szakszerűen felszerelhessem a tárcsáimat) Mostantól minden autónkon saját kezűleg ellenőrzöm az új tárcsák oldalütését, mert nem kell több fék vibrálás és tárcsacsere.
Első fékezések…
Hogy is írjam, mikor az ember épp a lábújával hozzáér a pedálhoz és bólogat… Nézek furcsán oké na tovább, ugye azt a bordó bekoptató réteget le kell koptatni róla hogy szépen felfeküdjön a betét a tárcsára… Ja és nem vasalással!!!
Megyek ahogy szoktam, veszem a féktávot ahol szoktam, de méterekkel előbb megáll az autó a körforgalom előtt, gyengébb pedálnyomás alatt… Hmmm, kezdett a fülemig érni a szám, de azért ne rohanjunk rögtön a végére, mert még nem 270-ről fékeztem ugye, hanem csupán 50-ről… Na most tudni kell, hogy ez a bordó bejárató réteg nagyon lassan kopik ám le, és illik ezalatt szépen bejáratva fékezgetni és nem egyből autópályán megzavarni. (természetesen ha vészfékezni kell akkor két lábbal a fékpedálon!!!)
Sokan írták a fórumokon, hogy zavaró a nyikorgás meg, hogy hangos a tárcsa… Nyikorgások, cincogások voltak ugyan amíg le nem kopott a réteg róla, vagy erősebb 200as közeli tempóról fékezés után, ha lágyat fékeztem cincogott, de mindig csak akkor… Tapasztalataim alapján a bejáratás közbeni nagy fékezések után foltok jelentek meg a tárcsákon, és amíg ezek el nem tűntek, addig volt hangja… De kb.15km-en belül szépen lekopott mindig. Ezután csendes volt.
Vissza a „regényhez”… Ugye írtam, hogy toltam volna már neki de nem lehetett, de persze én nem fogadtam szót mondván „ki kell bírnia” ennek a féknek… Előzni kezdtem egy kamiont, meg három autót, de a félhomályban egy ezüst szürke autó, természetesen lámpa nélkül jött velem szemben, és későn vettem észre, de volt a kamion mögött annyi hely még, hogy az 5 méteres bálnát beraktam, már csak a tempó volt necces, mert 180 környékén jártam és nem tudtam, hogy a bejáratós fékeket kíméljem vagy inkább beférjek e… Hozzáteszem, a fékben kb.800km volt ekkor! Barátom, Takács Zoltán emlegetett valami olyasmit, hogy „pakoljak el az autóban ha ki akarom próbálni Isten igazából a féket”, hííí elfelejtettem… Nem volt mit tenni jobb láb a féken, bal láb a jobbon,és satuuu… Az autó hátsó ülésén lévő cuccok záporoztak előre… Na lényeg a lényeg, hogy 180-ról befértem a kamion mögé, de a fék üvöltött mint az állat… A jó fajta gumik a sírás környékén, de megállt! És ekkor jött az érzés, egyszerre kettő is, hogy azt a Qva életbe -milyet fogott ez a fék, meg a másik, hogy -megúsztam… Haza értem és megnéztem, hogy néznek ki a féktárcsáim… Sajnos láttam a jobb első tárcsán hot spotokat (forró pontok, amik szürkés-lilás foltok képében maradtak a tárcsán).
Nagyon nehéz volt nekem betartani de a következő 1200km-t hosszúra nyújtott féktávokkal próbáltam fékezgetni hogy lekopjanak a foltok.
És láss csodát…! 150 km után eltűntek a túlzott hő okozta foltok. De nem voltam nyugodt, mivel nem jók tapasztalatim a korábbi féktárcsáimmal, mert ha azokba bele íródtak a foltok, akkor azt nem szedte ki onnan az ördög sem…Azért ettől kezdve tényleg próbáltam odafigyelve fékezni, aztán eljött a 2000km, amikor már azt sem bánta, hogy akár 270-ről megfékeztem.
Nagy mosollyal nyugtáztam, hogy vééééégre lehet taposni, na ezután kapott hideget és meleget az a szerencsétlen fék, de így 10.000 km után köszöni szépen, teljesen jól érzi magát!
A fékporról néhány szó… Van valamennyi, de tényleg nem ég rá a felnire. Egy nedves rongy is elég letörölni, sőt olykor egy nagyobb eső is eltünteti.
Tapasztalat még a következő is, hogy mintha nedvesen jobban fogna a fék, de minden esetre teljesen hideg féknél is jobban teszi a dolgát mint az általam korábban próbált versenytársai…
Fékek elől: Turbo Groove tárcsák, Yellowstuff betétekkel.
Fékek hátul: Turbo Groove tárcsák, Yellowstuff betétekkel.
Érdemes azonos erősségű fékalkatrészeket felszerelni előre és hátra, ha valami brutálisra vágysz, és ugye biztonság szempontból is jobb, mert hátra minek kéne gyengébbet tenni, ha ugyanolyan fékerővel a hátulja meg csak „fut utána”, mert nem azonos a súrlódási tényezője…
Minden jót Nektek, és köszönöm, hogy elolvastátok a tapasztalatomat.
Dave
UI: Száz szónak is egy a vége, hogy bármilyen autó is lesz a családban, amikor eljön a fékfelújítás ideje, akkor csak és kizárólag EBC mehet fel rá!