Skip to main content

Az új EBC úszó féktárcsák szegecselésének 0,15mm holtjátéka lehet.

 

 

Az EBC Brakes szabadalma az S-Drive szegecselés.

 

Ennél a megoldásnál, „spéci”, lapolt formájú szegecsek, „spéci” ovális formájú furatokban látják el az úszó tárcsa két részének összeillesztését, (ahogy azt a fenti képeken is láthatjuk). Tehát nem a hagyományos hengeres szegecsek és kör alakú furatok végzik a tárcsa agyrészének és a külső gyűrűnek, „fékszalagnak” összekapcsolását. Az a magyarázat, hogy a henger formájú szegecs a kör alakú furatban, mindig csak pont kontaktusban tudja átvinni a terhelést a külső, vagyis fékezett, gyűrű részről a belső agyra.

 

 

Ezzel szemben a lapolt oldalú szegecsek, a szintén lap oldalú ovális furatban sokszoros felületen teszik meg ugyanezt (olyan ez mint a lánc görgői, meg a lánckerék, ahol kisebb felületek érintkeznek, ellentétben a fogaskerekek sokkal nagyobb érintkezési, erőátviteli felületével). Így aztán a megnövel érintkezési felületnek köszönhetően az SD szegecs soha nem kotyogósodik úgy ki, mint ahogy a hagyományos szegecsek. Hiszen az erők ugyanolyan mértékűek maradnak, viszont az erőátviteli felület többszörösére növekedett. Ezért könnyen érthető, hogy a fékbetét által fékezett külső gyűrűről az EBC féktárcsák belső agyrészére a furatok deformálása nélkül kerül át a fékezési nyomaték.

 

A gyárból kapott információk szerint egy bizonyos mértékű lötyögése (holtjátéka), lehet ezeknek a féktárcsáknak is, mert a gyártástechnológia tizenöt százados tűrést enged. ami a következőképpen áll össze.

    • Hub tolerance is 13mm +/- 0.05 (agy furatrész mérete és tűrése)
    • Rotor tolerance is 13.1 +/- 0.05 (fékszalag furatrész mérete és tűrése)
    • Bobbin tolerance is 12.95 +/- 0.05 (szegecs mérete és tűrése)

A fentiek szerint a legnagyobb hézag 0,15mm lehet egy vadonatúj úszótárcsánál, ami már enyhe kotyogást eredményezhet, ám az EBC mérnökei állítják, hogy ez tejesen tökéletes így.

 

 

Még egy érdekes információ:

 

De mennyi az a mozgás, ami már veszélyes?

Természetesen nem az oldalirányú mozgásról van szó, hanem arra voltunk kíváncsiak, hogy mekkora, az előre-hátra mozgás, kotyogás, amit már veszélyesnek ítélnek a szakemberek. Vagyis mekkora az a kottyanás amikor már cserélni kell a régi féktárcsánkat. A Suzuki gyár motorkerékpár szervizosztályáról, valamint egyéb műszaki szakértői forrásokból is beszereztünk adatokat.

Mindannyian azt állítják, hogy a féktárcsák előre és hátra mozgása, holtjátéka egy bizonyos mérték felett veszélyes.

 

A beszerzett információnk alapján azt mondhatjuk, hogy a szegecsek középvonalában mérve, mindenképp 1mm alatt kell lenni a mérhető mozgásnak.Tehát a külső tárcsagyűrű előre-hátra mozgása, a tárcsa agyrészéhez képest kevesebb lehet, mint egy milliméter.

 

De megoszlanak a vélemények erről is, mint sok minden másról. Többen azt állítják, hogy fél milliméternél nem szabad többet kotyogni, vagyis „lógni” a fékszalagnak. A tapasztalataink alapján mi is ezt a 0,5mm határértéket tartjuk leginkább elfogadhatónak.

 

 


Motorosok a Motorosokért Alapítvány
Motorrad
Drive-X
MZ CLUB HUNGARY
Jooble autószerelő állások