logo image

EBC féktárcsákra csakis EBC gyártmányú és új fékbetétek használata mellett vállal garanciát a gyártó

Talán első hallásra nem valami szimpatikus dolog ez a kitétel, ami egyébként a féktárcsák csomagolásán is olvasható. Akár arra is gondolhatnánk, hogy valamilyen trükkös csel ez, amivel még több bevételre utazik az EBC gyár és ez miatt megzsarolja a azokat, akik csak féktárcsát akarnak vásárolni.
Ellenben ha egy kicsit jobban megvizsgáljuk a kérdést, akkor máris érthető a ragaszkodásuk a vadonatúj állapotú és saját maguk által fejlesztett, gyártott fékbetétekhez.

EBC tárcsa betét variációk

Vissza kell ugrani az időben ahhoz, hogy lássuk az összefüggéseket. Ezeket a feltételeket csak az után szabták, miután elárasztotta az egész világot, de leginkább Európát az olcsó, gyenge minőségű távol-keleti járműalkatrész dömping és azon belül, a számtalan „tárcsafaló” fékbetét. Ekkortájt olyan mértékben megnőtt a garanciális féktárcsa reklamációk száma (főleg Közép és Kelet-Európa országaiból), hogy lépni kellett valamit. Az első időszakban azt kommunikálta az EBC, hogy csak márkás fékbetétekkel használják a tárcsáit, mert azok minősége megfelelő. Ám ettől kezdve természetesen minden reklamáló azt állította, hogy valamilyen jó nevű gyártmányt használt, ami persze nem volt igaz. Ráadásul, (mint köztudott) a legnagyobb márkák gyártósorait is áttelepítették a Távol-Keletre, ami aztán olyan minőségi romlást eredményezett az egész fékbetét piacon, hogy radikális elhatározásra kényszerült az EBC gyár.

Ekkor döntöttek úgy, hogy csak a saját betéteikkel használt tárcsákra vállalnak garanciát, még akkor is, ha ez miatt néhány vásárlót elveszítenek.
Érdemes megjegyezni, hogy ettől kezdve szinte teljesen megszűnt a valós gyártási hibára visszavezethető esetek száma.

 

A világ összes féktárcsa gyártója egybehangzóan azt állítja, hogy az új tárcsához új fékbetétet kell használni.

Miért kell új fékbetét?

Mert a használt betétek azonnal hullámosra koptatják a század mm-re megmunkált felületeket, ami az autók esetében is zavaró, de a motorkerékpároknál kimondottan nemkívánatos. Ráadásul amíg nem kopnak össze teljesen a felületek, addig olyan forró pontok (hotspot-ok), alakulhatnak ki egy nagyobb fékezésnél, amik miatt a tárcsa anyagszerkezete is károsodhat, mivel nincs tökéletes felületi felfekvés a tárcsa és betét között, akár több száz vagy akár ezer km-en át. Valami hasonló folyamat játszódik le az új fékbetétek és a használt tárcsák között is. (ennek a terhelésnek elkerülése vagy csökkentése miatt van az EBC betéteken a bordó színű bevonat, vagyis a brake in réteg)

 

Általánosságban elmondható, hogy eleve ésszerű azonos márkájú féktárcsát és fékbetétet választani, miután ezeket egymáshoz fejlesztették.

Miért kell EBC fékbetét?

Mert a legtöbb olcsó gyártó, (de néha még nagy nevek is) telerakják olyan olcsó fémrészecskékkel és egyéb kőkemény anyagokkal a betéteiket, ami néhány ezer km után már károsítja a drága, precízen megmunkált tárcsák felületét. Aztán ha károsítják a felületet, akkor már miért ne károsítanák az anyag belső rétegeit is? Köztudott, hogy a legkártékonyabb fékbetétek képesek, akár egy új tárcsát is teljesen elhasználni az élettartamuk alatt. Tehát amíg egy jó minőségű tárcsa az autóknál normális esetben 1-3 fékbetét garnitúrával, 50-100e Km alatt kopik el, addig egy „tárcsagyilkos” fékbetét 10-20 ezer alatt képes felfalni ugyanazt a tárcsát. Motorkerékpárok esetében még durvább a helyzet, mert ez tragédia akár 5-10e Km alatt is lejátszódhat!

EBC motorkerépárfékalkatrészek

Amikor átgondolja valaki a fentieket, akkor nem csak arra talál magyarázatot, hogy miért szabott szigorú feltételeket az EBC Brakes vállat a garanciához, hanem arra is, hogy ezek a feltételek a vásárlói érdekekkel is összhangban állnak, mivel egy helyett az új EBC márkájú fékbetétekkel várható a legoptimálisabb működése és leghosszabb élettartama is egy EBC márkájú féktárcsának.

Hasonló témájú cikkek itt: https://ebcbrakes.hu/gyakran-feltett-kerdesek.html