Versenyzői szempont: fékbetét extrém használatravágólapra másolva!

Chrobák János Alpok-Adria bajnokunk már évek óta az EBC versenybetéteit nyúzza, mindenféle típussal, mindenféle körülmények között… Eleget versenyzett vele, hogy autentikus véleményt formáljon róla…

Szöveg: Chrobák János Képek: EBC

 

Most már a negyedik évet kezdem úgy, hogy az EBC Brakes Extreme Pro versenybetéteit használom. Miután több motorban is próbálhattam ezeket, így elmondhatom, hogy komoly tapasztalatokat sikerült szereznem velük.

 

2010-ben egy Suzuki GSX-R 600-zal versenyeztem és ekkor kötöttem jó barátságot az EBC fékekkel. Köztudott, hogy ennek a modellnek az első fékei nem a legacélosabbak, de az EBC EPFA betétekkel olyan kezessé vált, hogy még a gyárilag szerelt gumi fékcsövekkel is(!) jól működött, pedig eléggé extrém igénybevételnek volt kitéve… A fékem és a többi részegység is jól teljesített, így a bajnokságban az első helyen végeztem a szezon végére.

 

A 2011-es versenyévre motort váltottam, ettől kezdve egy Yamaha R6-os gépben használtam az EBC-t – és hasonló tapasztalatokat szereztem, mint az előzőekben. A fékkel gyakorlatilag nem kellett sohasem foglalkoznom, mert a megbízható, egyenletes teljesítménye miatt szinte el lehetett felejteni ezt a részegységét a motoromnak…

EBC Extreme Pro – for race use only…

A tavalyi évet is egy R6-oson csináltam végig, elég sok nyeregben töltött hétvégével. Az EBC fékem továbbra is hozta a formáját és sosem okozott váratlan meglepetést. Az elégedettségemet még fokozni is tudta az EBC magyarországi képviselete, mivel a szezon közben a legújabb fejlesztésű GPFAX jelzéssel ellátott versenybetéteket is volt alkalmam kipróbálni, tesztelni.

 

Az újabb fejlesztésű fékbetét talán még harapósabb, amikor elkezdem a féktávot, de ezt nem zavaróan hirtelen produkálja, hanem nagyon jól kontrollálható módon. Ami még nagyon fontos, hogy a 18 körös verseny legvégén is számíthatok ugyanarra a fékhatásra, mint amit az első körben tapasztalok. Amikor fogy a betét, akkor nagyon jól érezhetően és időben jelzi ezt és nem hirtelen tűnik el a fékhatás a semmibe, ahogy azt már sokszor tapasztaltam korábban.

 

Versenyeken a fékbetétcserénél problémás dolog a bejáratás, de nekem néhány alkalommal volt szerencsém úgy EBC betétet cserélni közvetlenül a futam előtt, hogy a bejáratásra nem maradt semmi idő… Így a felvezető körben 2-3-szor megvasaltam, aztán máris élesben használhattam! Ezt bizony kevés fékbetét tudja!

Akár közvetlenül a verseny előtt is cserélhető, a bejáratás a felvezető kör alatt megoldható…

Azt gondolná az ember, hogy van amit már nem lehet fokozni, de ismét kellemes meglepetést okozott az új EBC GPFAX betét: még hatékonyabb lett a fékem, így aztán a 2012-es évad második felét már ezzel az új fejlesztéssel versenyeztem végig és olyan szép sikert könyvelhettem el a szezon végére, mint az Alpok-Adria bajnoki cím.

 

Nem arról van szó, hogy egy fékbetét miatt sikerül egy szezont jól zárni, de a gépezetben minden elemnek jól kell teljesíteni ahhoz, hogy az eredményt be lehessen könyvelni a versenysorozat végén. Sok problémát kell megoldani nap, mint nap egy technikai sportban, de jó az, hogy vannak olyan bevált dolgok, amivel nem kell foglalkozni, csak használni. Ezzel aztán rengeteg energiát tud megspórolni az ember, amit másra fordíthat…

 

Az idei motorom Kawasaki lett és nem volt kérdés, hogy mivel fékezem majd ezt az új gépet.  Összegzésképpen elmondhatom, hogy az EBC kiváló résztulajdonságai miatt áll össze az a kép, amiért ezt a márkát választom évről évre.

huForrás: http://www.tesztmotor.hu/ti_irtatok/ebc_extreme_pro_fekbetet_teszt_chrobak_2013