Miért kell rugót is cserélni az új kuplunglamellákkal?vágólapra másolva!

 

 

„A drága lamella készletet kockáztatod, ha spórolsz a rugókkal!”Olvastam régebben egy német motorosújságban, de akkor még nem is tűnt fel, hogy mekkora igazság ez…

 

Sokszor gondolkodunk, amikor megérkezik egy lamella szett rendelés, hogy vajon miért nem szeretne rugókat is cserélni a megrendelő. A kuplungrugók ára többnyire töredéke a lamella készleteknek, de akkor meg miért nem lett ez a rugócsere olyan evidens, mint mondjuk az új szűrő egy olajcsere esetében? Talán nem látják a motorosok az összefüggéseket a csúszó kuplungok és a kilágyult és elgyengült rugók között? Hát persze, hogy nem látják, amikor soha senki nem hívja fel a figyelmüket a káros összefüggésekre.

 

Hogyan is működik a tengelykapcsoló, amit mi, motorosok, egyszerűen csak kuplungnak hívunk?

 

Vannak egytárcsás vagy többtárcsás konstrukciók és olajban illetve szárazon futó kivitelűek. Mindegyiknek azonos a célja, mégpedig a főtengely és a váltó között biztosítanak bontható kapcsolatot, ráadásul olyan módon, hogy adagolható legyen a nyomaték, ami az elindulásnál egy elengedhetetlen igény. A különböző változatok közül, minket leginkább a többtárcsás és olajban futó megoldás érdekel, mivel ez a legelterjedtebb a motorkerékpároknál. Nagyjából arról van szó, hogy belső körmökkel ellátott acél, és speciális parafával bevont külső körmös alumínium lamellák váltogatják egymást, amik egy belső és egy külső kosárba kapaszkodnak a körmeik által. Ezek a kosarak egymástól függetlenül tudnak forogni mindaddig, amíg a lamellákat egymáshoz nem szorítjuk. Mivel ettől kezdve már egy egységet alkotnak és együtt forognak, ezáltal továbbítva a főtengely forgását a váltó primer tengelye felé. A lamellákat, nagyon erős acélrugók szorítják egymáshoz alaphelyzetben, és amikor behúzzuk a kuplungkart, ekkor oldjuk a rugók nyomóerejét, amitől a lamellák szétválnak és így megszűnik a hajtás.
Ettől részletesebben nem taglalom a működést, mert minden motoros látott már ilyet, inkább a meghibásodásra koncentráljunk.

 

 

kuplung

 

 

Mint minden kopó alkatrész, így a kuplung is kétféle módon kategorizálható kopás, elhasználódás szempontjából.

 

1. ÁTLAGOSNÁL GYORSABB:

Az extrém igénybevételek, mint a versenyzés, egykerekezés vagy nem megfelelő olaj a blokkban és egyéb hasonló túlterhelések alkalmával természetesen egyedi módon károsodhatnak a kuplungalkatrészek és ezért ezeket az eseteket egyedileg lehet felmérni, így hát ezt most hagyjuk.

 

2. átlagosnak mondható:

Az úgynevezett normál használat mellett a lamellák többnyire azért mennek tönkre, mert a rugók elgyengülnek az évek hosszú során át tartó állandó előfeszítéstől, meg attól a nagyszámú felmelegedéstől és kihűléstől, ami a mindennapi használat során éri őket. Ráadásul nem csak elgyengülnek, hanem össze is esnek, zsugorodnak és így a korábbi hosszúságoknak egy részét elveszítik. Aztán minél gyengébbek és rövidebbek lesznek, annál kevésbé szorítják egymáshoz a lamellákat, aminek következtében először csak bizonyos esetekben, de aztán egyre többször és egyre inkább kezd csúszni a kuplung. A súrlódás miatt meg egyre erősebb hősokk éri a rugókat és a lamellákat, ami persze egy öngerjesztő folyamat, aminek a legvégére már az acél lamellák is megégnek, elszíneződnek és hullámossá válnak, (ekkor aztán mindent cserélni kell). Persze ez már a végső stáció, mert mielőtt még az acél lemezkék megpirulnának, már jóval korábban végük van a parafás, vagyis kopó lemezeknek, amiknek megcsúszása előtt, az egész folyamatot az elöregedett, elgyengült rugók indították el. (vagy az olajcsere, ami szintén érdemel egy misét)

 

Amikor ezt végiggondoljuk, akkor vajon ki értékeli úgy, hogy ilyen előzmények után meg kéne spórolni egy rugógarnitúrán, mondjuk 6000Ft-ot és csak a lamellákat kell kicserélni?!

 

Sokan megvásárolnak egy új lamellasort, majd beépítik motorjukba a régi rugókkal vagy még az is lehet, hogy valamivel „megtuningolják”, megtoldják az elrövidült régi rugókat, aztán hajrá…  Na ettől kezdve egy időzített bombán ülnek, mert csak a szerencsén múlik, hogy mikor kezdődik a csúszkálás újból.
Ekkor aztán sokan rádöbbennek, hogy ismételt szerelés következik és újfent a rugókat is kicserélik, persze csak akkor elég ez, ha szerencséjük van és az új lamellák eddigre nem égnek ismét szénné…
Természetesen van aki még az ismételten elkezdődő csúszásoknál sem világosodik meg, hanem ordít, hogy „egy szar anyagból van ez az EBC kuplunglamella”… Aztán vesz valami más gyártnányból, amivel ugyanígy jár.

 

Mi igyekszünk minden vásárlónkat tájékoztatni, de erőszakoskodni nem akarunk.
Sokan sajnos csak utólag tapasztalják meg, hogy érdemes lett volna hallgatni ránk, mint ahogy az úr is, aki az alább olvasható levelet írta. Ám szerencsére van olyan motoros is, aki még időben megérti a rugócsere lényegét és nem csak a pénzlehúzását látja a dolog mögött.

 

Sziasztok!

Pénteken megkaptam a csomagot, amiben a kuplungrugókat küldtétek, és így hétvégén kicseréltem a rugókat is.

Sajnos amikor a lamellákat küldtétek, akkor még azt hittem, hogy elég lesz ha csak ezeket kicserélem, de már az első héten motorozgatva rájöttem, hogy még egyszer szét kell majd borítanom a blokkot. Az új lamellák ugyan egy ideig jól működtek, de aztán ismét megcsúszott időnként. Nincs mese, a rugók nélkül csak félmegoldást lehetett csinálni, de most már tökéletes, amióta a rugók is bele kerültek a hétvégén. Így buktam egy postaköltséget, meg egy tömítést és még egy szétszedést, amit persze szívesen csinálok mindig.

Visszatöltöttem az olajat, mert csak ezer kilométert mentem vele, szerintem olyan mint az új.

Csak azért írtam, mert megígértem annak a srácnak, akivel beszéltem telefonon, hogy visszajelzek a végeredménnyel kapcsolatban.

Köszönök minden segítséget.

István

 

Összefoglalva azt kell leszögeznünk, hogy a kuplunglamellák bármilyen okból történő cseréje esetén, az alacsony többletköltséget figyelembe véve, érdemes lecserélni a régi rugókat is. Azokban az esetekben, amikor megcsúszás miatt kényszerülünk cserélni a lamellákat, ekkor pedig már saját érdekünkben, szinte „KÖTELEZÓ” a régi rugók cseréje!

 

 

kuplungrugó

Gondolatok a kuplungról

A motorkerékpárunk talán leginkább igénybevett és kopásnak kitett alkatrésze a fékek után a kuplung, amin nem feltétlen a biztonságunk, hanem inkább a motorozás minősége, élvezhetősége múlik. A megcsúszó kuplung hangja vagy az indulásnál rángatva meg-meg ugró jármű minden motoros rémálma. Amikor jelentkeznek a tünetek, akkor sajnos már könnyen diagnosztizálható eme értékes és fontos alkatrész meghibásodása. Ennél a pontnál egy fontos döntést kell hoznunk! Olcsó és gyenge vagy méregdrága..? Nem! A legjobb és legtartósabb megoldás kell a lehető legkevesebb pénzből. Ezeket a szempontokat jól ismerik az EBC gyárban a kuplung program tanúsága szerint. Egyes alkatrészgyártóknál tapasztalható, hogy nem komplett lamella készletet kínálnak a megkopott, megcsúszó lamellák helyett, hanem egy-egy darab lamellával próbálják orvosolni a problémát. Ez a lehetőség csábító az olcsósága végett, de a pillanatnyi öröm, amit az alacsony ár miatt érzünk, sajnos hamar elmúlik, mivel ez csak olyan, mint a „kézrátételes” gyógyítás.

Amennyiben végleges és megfizethető megoldást keresel a problémára, akkor az EBC kínálatában megtalálod.

 

 

Hasonló témájú cikkek itt: gyakran feltett kérdések »