Az USA-ban írták ezt a jó kis cikket, ami talán érződik is a laza stílusából. Ráadásul szinte minden állításával egyetértünk, kivéve a 4. pontban leírtakkal. Joggal kérdezheti bárki, hogy: „De akkor meg miért teszitek fel a weboldalatokra?”… Talán azért, mert oly kevés írás foglalkozik ezzel a témával, hogy még egy kis hibával is érdemes közzétenni.
Mi az öt leggyakoribb autó fék probléma az amerikaiak szerint?
A fékhibák ijesztőek lehetnek számunkra, ha nem tudjuk, mi okozza őket. Felmerültek már benned is hasonló kérdések, mint: Hibátlanok vajon a fékek az autómon? Biztonságosan működnek a fékeim? Nyugodtan használhatom így az autómat?
Íme, az öt leggyakoribb probléma, ami előfordulhat a fékeddel, és még mielőtt a szerelők kábítanának téged, most felkészülhetsz.
-
- Puha fékpedál érzet
- Az autó, fékezéskor valamelyik irányba elhúz
- Kormánykerék rázkódás, fékezéskor
- Fékpedál pulzálás le-fel
- Az egész autó rázkódása fékezéskor
1. A Puha fékpedál
Ha a fékpedálod taposás közben puha vagy pépes érzetet kelt, mondjuk, mintha rálépnél egy szilvára, és nem jól lassul vagy kínlódva áll meg az autód. Esetleg, ha a pedál lesüllyed a padlóra, mondhatni, minden ellenállás nélkül, akkor nagyon veszélyes helyzetbe kerültél és azonnal állj félre, mert előfordulhat, hogy összetöröd magad és másokat.
A fékpedál elpuhulása vagy lesüllyedése, általában a fékrendszerbeli szivárgás miatt történhet. Leggyakrabban a főfékhenger belső vagy külső szivárgása okozhatja.
Az első dolog, amit tenned kell, hogy ellenőrzöd a fékfolyadék szintjét. Ha a fékfolyadék tartály tele van és szivárgásnak sincs nyoma, akkor a tények belső problémára utalnak. Semmilyen körülmények között ne járj az autóval, ha fékpedál puha!
Kapj elő egy elemlámpát és keresd meg, hogy van-e látszata a főfékhenger szivárgásának,ha igen akkor látszódnia kell a szőnyegen, kárpiton a műszerfal alatt, a fékpedál környékén.
Az a biztos, ha azt javasoljuk, hogy cseréld ki a hibás főfékhengert egy újra. Ne pazarold az értékes idődet a megjavítására. Ez egy alapvető elem az autódban, hagyd profikra.
2. Az autó elhúz fékezéskor
Ha az autód az egyik oldalra húz, az nagyon bosszantó és veszélyes tud lenni. Ezt a problémát okozhatják különböző hibák, mint mondjuk a gumik, de leggyakrabban a beszoruló féknyereg lehet a kiváltó. A használat során a féknyereg fokozatosan beállhatt, de ezt sokszor hosszú ideig nem veszik észre. A féknyereg beállásának az egyik módja, ha a féknyergen lévő egyik dugattyú beszorul a furatába, mert a porvédő elszakad, amely megvédi a dugattyút az elemektől, akkor a víz és a törmelék behatol a féknyereg fémrészéhez és annak korrózióját, beszennyeződését idézi elő. Ha a dugattyú beragadt és a folyadéknyomás nem mozgatja a furatban könnyedén, akkor az erőhatás a betéteken egyenetlen lesz és el fogja húzni az autót az adott irányba. A probléma megoldása érdekében cseréltesd ki a féknyerget.
A másik lehetőség, hogy a dugattyúk elhajlottak, akár egy fékezés vagy autóbaleset következtében, és többet nem tud szabadon mozogni, ami korlátozza a féknyereg nyomását a betéthez.
A féknyereg akkor is beállhat, ha a csúszó csapok elvesztik a kenést, azaz nincsenek megfelelően karbantartva. Ha a csapokkal ilyen probléma van, akkor meg kell tisztítani vagy cserélni.
A hibás adagoló szelep vagy főfékhenger is okozhat ilyen problémát. Ez nem túl gyakori, de megtörténhet. A legtöbb fékrendszer kétkörös és átlósan működik biztonsági okok miatt, azaz a bal első és a jobb hátsó fék működik együtt, és ugyanígy a jobb első és bal hátsó. Így aztán ha szivárgás van, az csak a rendszer egyik részét érinti. Ha ez történik, akkor állapítsd meg, hogy melyik lehet a hibás rész és cseréld ki.
Az is meglehet, hogy az elhúzásnak nincs is köze a fékrendszerhez, mert a rossz első gumik, vagy szálszakadás is okozhatja a problémát. Bármilyen különbség van az egy tengelyen lévő abroncsok között, ezt a különbséget a fékezés még jobban felerősíti. Az első gumik érintkező felülete nő fékezés közben, így nő a terhelés és ez által nő az elhúzás esélye is. Ezt a problémát a gumik kicserélésével tudod orvosolni, vagy az első gumikat ideiglenesen helyezd át a jármű hátsó részére.
3. A kormánykerék rázkódása fékezés közben
Ez egy nagyon gyakori fékprobléma minden gyártmánynál és modellnél: Amikor autópálya sebességgel haladsz és fékezel, akkor elkezd rázkódni, rezegni a kormánykerék.
Több lehetséges oka lehet a rázkódásnak, beleértve az első tárcsák valamilyen mértékű eltorzulását vagy a forró pontokat (Hot spot-ok, amik kis egyenetlenségek) a tárcsákon melyeket a túlzott hő, esetleg a fékbetét benyomódások okozhatnak. Ha az autó hosszú ideig áll egyhelyben, akkor az eső nedvessége vagy a páratartalom miatt rozsdaréteg kerül a tárcsára, kivéve azon a részen, ahol éppen a fékbetét áll. Ezt a részt hívjuk fékbetét benyomódásnak és ez is okozhatja a fék pulzálását.
Ezt úgy javíthatjuk meg, hogy újra bejáratjuk vagy megesztergáltatjuk (olcsóbb verzió) vagy kicseréljük a tárcsákat (drágább verzió). Felújítható a tárcsa abban az esetben, ha az még elég vastag. Minden tárcsának van egy minimum vastagsága, amit a legvékonyabb ponton kell megmérni mikrométerrel vagy tolómérővel, ahhoz hogy eldönthessük, felújítható a felülete vagy sem.
4. A fékpedál le-fel történő pulzálása
Ha minden fékezésnél pulzálást tapasztalsz, akkor a probléma oka általában a féktárcsa elvetemedése. Ahogy korosodnak a tárcsák úgy akár több ezerszer is keresztülmehetnek lehűlési, illetve felhevülési folyamatokon, így elkerülhetetlen, hogy elveszítsék eredeti formájukat. Ha sokat utazol autópályán, ez akkor is megtörténhet, amikor keményebben belelépsz a fékbe. Valószínűleg sokszor belefutsz majd ebbe az autód élete során. A probléma megoldása viszonylag egyszerű a tárcsák újra szabályozásával, ha még elég vastagok, ellenkező esetben marad a tárcsák cseréje.
Ez a rész az, amit mi egy kicsit másképp látunk: Véleményünk szerimt a fentiekben említett pulzálások, fék remegések többnyire nem a hőmérséklet ingadozások miatt deformálódó féktárcsánaknak köszönhető. Sokkal inkább a DTV, vagyis a tárcsa vastagságváltozása okozza, ami többnyire valóban az autón történő felszabályozással javítható leggyorsabban.
5. Az egész autó rázkódása fékezéskor
Az autó első fékproblémái által okozott rázkódás általában a kormánykeréken érezhető, de a hátsó fék problémái viszont az egész autóban érezhetők. Annak megállapításához, hogy a hátsó dobfék okozza-e a problémát, elkülönítve kell kipróbálni őket. Az egyik módja annak, hogy leteszteljük a hátsó dobokat, ha kissé behúzzuk a kéziféket menet közben, mivel a kézifék a hátsó dobféket használja. Megteheted ezt a vizsgálatod, ha a kéziféked a középkonzol közelében helyezkedik el és kézzel meghúzható.
Megjegyzés: Nem ajánlatos nagy sebességgel megtenni ezt, mert akkor előfordulhat, hogy a hátsó fékek befognak és megpördül az autó, ami súlyos balesethez vezethet.
Ehhez a teszthez vonulj el egy forgalomból kieső helyre és 30 mérföld per óra sebességgel végezd el. Ha a hátsó dob okozza a problémát, akkor az a megoldás, ha újra szabályoztatod a dobot vagy kicseréled azt.
Tárcsafékes autók esetében műszeres vizsgálattal lehet megállapítani a hátsótengelyen lévő alkatrészek hibáját.
Az eredeti cikk: https://axleaddict.com/auto-repair/Brake-Problems-Answers-to-5-Common-Brake-Problems-with-a-car
Hasonló témájú cikkek itt: gyakran feltett kérdések »