Mazda MX-5 fékteszt, az USA autós fogyasztói magazinjától, EBC Yellowstuf betéttelvágólapra másolva!

TESZTELEMZÉS: Többszöri olvasás után is hiányérzetem van ezzel a tesztel kapcsolatban. Nem azért, mintha nem lenne nekem elég az, hogy leírták a szerzők, azokat szempontokat ami miatt a legjobb eredményeket az EBC Yellowstuff nyújtotta. Inkább azt tartom hibának, hogy nem mondták ki a legfontosabb következtetéseket, amiket persze mindenki láthat, de mégiscsak a szakemberek dolga az elemzés és a konkrét eredmények megosztása az olvasókkal.

Két nagyon fontos megállapítást nem olvashattunk el ebben a cikkben:

  1. Konkrétan mennyivel is teljesítet jobban az egyik betét mint a másik? Mindenki tudja, hogy az autósokat nem érdekli a bonyolult grafikon, viszont nagyon is érdekli őket, hogy melyik fékbetét teljesít a legjobban. Az is biztos, hogy aki sport és verseny fékbetétek teljesítményére kíváncsi, annak szinte mindegy a tesztelés kezdeti vagy középső fázisa, inkább a legnagyobb terhelésen történő mérési eredmények érdeklik. Ezért én most csak az utolsó három ciklus átlagaival foglalkozom. Tény, hogy az EBC Yellowstuff fékbetét állította meg 160kn/h-ról a legrövidebb, 103 méter alatt az autót, a második betét fékútja 1,5m-el volt hosszabb és a leggyengébbel 4,5 méterrel távolabb állt meg a jármű. Sok vagy kevés 103, 104,5 és 107,5 méter? Mindenki döntse el. Sajnos fél méter is számíthat, amikor nagyon szeretnénk megállni!
  2. Mekkora mérhető különbségek mutatkoztak a kopásban? Vajon túl nagy munka lett volna egy tolómérővel megmérni az új betéteket, beszerelés előtt és ugyanezt megtenni a tesztelés végén? Olvasható az írásban, hogy még a fényképeken is jól látható a gyári Mazda betétek erős kopása. Ráadásul az is jól látható, hogy az EBC betét maradt a legvastagabb a teszt végére. A kopás mértéke és ezzel az alkatrész élettartama azért fontos tényező, mert a valós költségeket csak ezek ismeretében lehet tudni. Gyorsan válnak az olcsóbb alkatrészek a legdrágábbá az ilyen adatok ismeretében…
  1. Car and Driver logo

A CAR and DRIVER szaklapban megjelent cikk alapján

 

Nagyteljesítményű utángyártott és gyári Mazda fékbetétek összehasonlítása: Hawk HPS, Hawk HP Plus, EBC Yellowstuff.  

A fékbetétek és a gumiabroncsok azok az alkatrészek, amelyeknek cseréjével a legolcsóbban és legkönnyebben javíthatunk az autónk menettulajdonságain. A gyárilag szerelt fékbetéteknél általában fontosabb szempont a kevés fékpor képződés vagy a csendes működés, mint a nagy sebességről történő fékezés hatékonysága. Azok az autósok és motorosok, akik az átlagosnál sportosabban vezetnek, esetleg alkalmanként versenypályára is ellátogatnak, jól tudják, hogy a gyári betétek nem teljesítenek jól a forszírozott körülmények között és többszöri, nagysebességről történő lassítások alkalmával. A „Gearbox” csapata most megvizsgálja a gyárilag szerelt betéteket, és három féle nagyteljesítményű utángyártott fékbetét hatását a féktávra, pedálérzetre és a Fading-re vagyis a fék fáradékonyságára. Tesztautónak egy MX-5-ös Mazdát választottuk, mivel ez egy kedvelt modell az amatőr versenyzők körében és ezért könnyen elérhető hozzá többféle sport és verseny fékbetét is. A teszt közben pedig rájöttünk az MX-5 népszerűségének egyik lehetséges magyarázatára is, miszerint: kiváló gyári fékrendszerrel rendelkezik ez az autó. Ellentétben a korábbi fékteszteken szereplő autókkal, a Mazda gyári betétei, meglepően jól viselték a teszt megpróbáltatásait, noha észrevehetően jobban koptak mint a vetélytársak. Azt gyanítjuk, hogy jelentősebb lehet a különbség a gyári és a sport betétek közt olyan autóknál, amiknél a fékrendszer kevésbé jól méretezett és hajlamosabb a fédingre vagyis halványodásra.

 

Minden egyes első és hátsó betét szetthez teljesen új gyári Mazda féktárcsát szereltünk fel és a fékfolyadékot is minden csere alkalmával precízen légtelenítettük.

 

BEJÁRATÁS: Minden betétet 15 egymást követő 100 km/h-ról (60mph) történő 0.5 g-s lassulással járattunk be, nagyjából 1,6 kilométeres (1 mile) pihenőszakaszokat közbeiktatva.

TESZTELÉS: Az eljárás 5 megállásos ciklusokból állt, amely egy 0.5 g-s lassítást és négy 160 km/h-ról (100mph) induló vészfékezést foglalt magába. Ezeket a ciklusokat kilencszer ismételtük meg egymás után, hogy felmérjük a betétek fáradékonyságát, (fading hajlamát). Az általános sebességi és lassítási adatokon felül egy Racelogic VBOX III adatrögzítővel mértük a fékpedál útját és a pedál nyomásához szükséges erőt is. A 160 km/h-ról 0-ra történő fékezések távolságát mutató grafikonon láthatjuk a 9 x 4 vészfékezés átlagát „láb” mértékegységben, (1láb = 30,5cm). A másik két grafikon pedig a 0.5-g-s lassításhoz szükséges erőt, illetve pedál utat mutatja. Fontos megemlíteni, hogy a fékbetétek hatékonyságának javulása nem feltétlenül eredményez rövidebb fékutat, mivel azt a gumik tapadása, súrlódása is korlátozza.

Tehát a legjobb fékbetét is csak annyit tud javítani egy jármű fékezési tulajdonságain, amennyit az adott jármű gumiabroncsai megengednek.

Car and Driver táblázat

Grafikonok: Vészfékezés 160km/h-ról 0-ra (távolság láb-ban) / (fékezési ciklus) Pedál erő (0.5 g lassítás mellett) (font / fékezési ciklus) Pedál út (0.5 g lassítás mellett) (coll / fékezési ciklus)

Hawk HPS
Hawk HPSZöld nyilA Hawk HPS utcai-sport fékbetét, ajánlott a gyári betét hatékonyságának növelésére vagy annak kiváltására. Ezek a betétek alkalmasak utcai használatra, minimális zajt és nagyjából állandó pedálérzet biztosítva. Az első néhány fékezési ciklusban igen jó eredményt láthattunk a féktávban, azonban a teszt előrehaladtával a HPS hajlamossá vált a fáradékonyságra. Amennyiben hosszabb időt tervezel pályán tölteni, akkor van számodra jobb választás is.

Hawk HP Plus
Hawk HP PlusKék nyilA HP Plustól, mint a leginkább versenyre való fékbetéttől, azt vártuk, hogy rosszabbul teljesít az utcán. Habár egy kicsit harapósabb amíg hideg és hajlamos csikorgásra is, de mindkét tulajdonság tolerálható a mindennapokban is. Versenypályán a Hawk HP Plus végig kiszámítható és a 0.5 g-s lassításnál a legkevesebb pedál erőt igényelte, valamint egyenletes féktávokat biztosított még felforrósodott állapotban is.

Mazda gyári
Mazda (gyári)Narancs nyilAz MX-5 gyári betétje hiba nélkül teljesített és ez fék szempontból a Corvette-ek és Porsche-k társaságába emeli. A második legpuhább pedál érzetet ellenére is sikerül biztos féktávokat adnia. Néhány betét kilencnél is több fékezési ciklust teljesített, ezért a képek nem meghatározók a valós kopás mértékének szempontjából, ám pusztán a látottakból is megállapítható azonban, hogy a gyári betétek koptak a leginkább.

Ebc Yellowstuff fékbetét
EBC YellowstuffVilágoskék nyilA Yellowstuff könnyebb autókon versenykörülmények közt is használható sport fékbetét. Teljesítménye egyenletes marad a hőmérséklet emelkedésével és az egymást követő megállások esetében is. Utcai használathoz mindhárom utángyárott betéttel javult a pedálérzet a gyári változathoz képest, azonban az EBC betétje adja a legjobb kompromisszumot a pedál nyomáspontjának határozottsága és a könnyű adagolhatóság között.

 

Az eredeti cikk itt megtekinthető:
https://blog.caranddriver.com/performance-brake-pads-compared-hawk-hps-hawk-hp-plus-ebc-yellowstuff/