Vobrálás, pulzálás, kormány vagy pedál lüktetés jelezheti a hibát.
2016-ban még külföldre kellett mennie annak az autósnak, akinek szüksége volt a DTV miatt egy profi fékgeometria korrekcióra.
Mostanra már itthon is rendelkezésünkre állnak a gépjármű javító ipar legkomolyabb berendezései, amelyek olyan csúcs technikák, amivel az autók saját tengelyén végezhető el az a beavatkozás, ami jó eséjjel megszünteti a fékezéskor fellépő vibrációkat.
Több helyen írtunk vagy írtak mások azokról a műszaki problémákról, amelyeknek a megjavításához használható egy ilyen eszköz., ezért itt csak a működésről írunk néhány szót.
Mi a lényeg? A féktárcsák oldalütésének megszüntetése forgácsolással.
Amikor a tengelyre nem pontosan merőlegesek a féktárcsáknak azon felületei, amelyekhez a fékbetétek hozzálapulnak fékezéskor, akkor a tárcsa elforgatása közben oldalütés tapasztalható, mérhető az említett felületeken. Ennek az oldalütésnek a megszüntetéséhez, vagyis az „egytengelyűség” beállításához, a tárcsákat a saját helyükön a legjobb megmunkálni. Annál is inkább, mert mind a két oldalukon lévő fékező felületet egyszerre kell felszabályozni, mert ez a legprofibb megoldás. Hiszen az egymással szemben álló kések között esztergált tácsa felülete így lesz a legpárhuzamosabb.
Tudomásunk szerint a vállasra kopott, de még a mérethatárnál vastagabb tárcsák felszabályozására is sokkal pontosabb megoldást nyújt ez a módszer, mint a hagyományos technológiák bármelyike.
Méregdrága gépek az USA-ból.
Amerikában és Európa nyugati részén használják ezeket a gépeket leginkább, pedig ott az utak tükörsimák. Furcsa ellentmondás, hogy errefelé, ahol meg egymást érik a kátyúk, szinte ismeretlenek voltak a közelmúltig ezek a technikák. Inkább rámondták, hogy „meggörbült a hőtől” és eldobálták azokat a féktárcsákat, amelyek egyszer csak lüktetésbe kezdtek fékezéskor. Pedig szinte mindegyik menthető! Ki érti ezt?
Persze amikor belegondolunk, hogy egy ilyen gép milliós árának mennyi a megtérülési idejébe, akkor azért magyarázatot kapunk arra, hogy jelenleg miért csak néhány darabról tudunk Magyarországon.
Hunter vagy Pro-Cut a jobb?
A fent említett két márka uralja jelenleg a világpiacot és az információink szerint, nagyjából azonos minőséget képviselnek. Szerencsére most már csak rajtunk múlik, hogy melyik gyártmányt választjuk, amennyiben szükségünk van egy ilyen szolgáltatásra, mert mindket márkát használják már itthon is.
Féktárcsa szabályozó gépek gyártói weboldalak:
Hunter:https://www.hunter.com/brake-lathes
Pro-Cut: http://www.procutusa.com/lathes.aspx
Itt található különböző autó gyártók ajánlása a saját márkaszervizeik részére:
https://www.procutusa.com/oem-history.aspx
HOL DOLGOZNAK MAGYARORSZÁGON ILYEN PROFI FÉKTÁRCSA ESZTERGA GÉPEK?
Debrecenben üzemeltet az R17 Bosch Car Service
Ez a berendezés valamivel több mint 400mm átmérőjű féktárcsák javítására alkalmas.
Telefonos egyeztetés alkalmával szükséges a pontos részleteket tisztázni.
Kontakt:
Vértesi Károly szervizvezető
+36-30-549-2274
Rendelkeznek fékmérő paddal az esetleges dokumentációs igény esetén, illetve egy közeli telephelyükön műszaki vizsgabázissal, ha hitelesített mérésre van szükség.
Címük:
R17 Szerviz
H-4031. Debrecen. István u. 112.
Itt több infó és térkép is található:
http://terrex.hu/fekjavitas/
Mindenképp egyeztess telefonon!
Itt megnézheted a szabályozás legfontosabb fázisait:
Budapesten üzemeltetet a Divertente-RS6 szerviz
Ez a berendezés valamivel több mint 435mm átmérőjű féktárcsák javítására alkalmas
Telefonos egyeztetés alkalmával szükséges a pontos részleteket tisztázni.
Kontakt:
Répás Zsolt szervizvezető
+36-70-338-3777
Címük:
RS6 szerviz
H-1194. Budapest. Kócsag u. 41.
Itt több infó és térkép is található:
http://www.turbodiagnosztika.hu/node/6
Mindenképp egyeztess telefonon!
Autó féktárcsa-rezgés, kormánykerék rázás, fék pulzálás okozója legtöbbször a DTV jelenség.
Az esetek többségében a kellemetlen és veszélyes rezgéseket az angol szakirodalomban jól ismert DTV rövidítéssel emlegetett (Discs Thicness Variation), vagyis a változó vastagságú féktárcsa okozza. Ez a probléma általában úgy jelentkezik, hogy kb. 2000-8000 km-el a beszerelés után válik erősen zavaróvá a vibráció, fékezéskor. A kellemetlen vibrálás legtöbbször nem abból adódik, ahogy azt gyakran tévesen feltételezik Pl., hogy a féktárcsa gyárilag hibás, vagy azért mert a használat során elgörbült és ütni kezdett, hanem szinte kivétel nélkül a vastagság változás az okozója.
RÉSZLETEKÉRT KATTINTS IDE:
Autó féktárcsa-rezgés, kormánykerék rázás, fék pulzálás okozója legtöbbször a DTV jelenség »
Hasonló témájú cikkek itt: gyakran feltett kérdések »