EBC fék lassítja az egyedi építésű Factory Five-otvágólapra másolva!

Factory Five – EBC fékteszt

Írta: Benkő Zsolt 2012-12-23 00:00:01

 

A vezesd.hu épített egy autót mindazok számára, akik kipróbálnák, milyen érzés egy versenyautóval 300 kilométer-körüli tempóban haladni: jókat gyorsítani, vagy hatalmasat fékezni. Utóbbi problémájának megoldásáról az EBC fékspecialistái gondoskodtak a Corvette-blokkos sportkocsin.

 

A Factory Five GTM nevű autó építőivel már hosszabb ideje beszélgettünk erről a feladatról, de az utolsó pillanatig kérdéses volt, hogy milyen fékeket tegyünk az építmény alá. A futómű és a motor is külön érkezett, mert ezeket a Factory Five autókat darabokból kell összerakni, mivel az amerikai gyártó cég csak a vázat és a kasztnit adja – és persze jó ötleteket, hogy miként lehet belőle egy „száguldó bombát” készíteni!

 

Amikor megérkezett az autó egy dobozban, a Vezesd.hu csapata elhívott minket, hogy együtt találjuk ki, mivel lehetne majd megállítani a hatalmas tempóról ezt a vasat. A több mint 400 lóerős Corvette motor és a hozzá tartozó gyári futómű a fékekkel, már önmagában is egy nagyon jó alap, de mint tudjuk, ezeket az alkatrészeket azért nem arra találták ki, hogy felgyorsítsunk vele 300km/h-ra és utána beleálljunk a fékbe szinte megállásig. Aztán megint 300, majd megint satu…és ez így megy majd naphosszat. Természetesen a közúti közlekedésre tökéletes lenne, úgy ahogy van, de ennek az autónak „kicsit” másképp kell teljesíteni majd.

Factory Five GTM, 405 lóerővel, 950 kilóval…

 

Kevesebb, mint 3 másodperc alatt eléri a 100-as tempót, aztán 300-as tempón is igen hamar fent van! Itt kezdődik a mi feladatunk, mert a pálya, amin használják majd, eléggé hosszú ugyan, de a fékezésre már alig marad hely, mivel mindenki gyorsítani akar egy ilyen járművel és nem fékezgetni, pedig egyszer azért meg kell majd állni…

 

Örökös problémának bizonyul az, hogy hideg fékekkel és rövid fékúttal megállítani egy száguldó járművet, az nem egyszerű dolog és ezért bizony komoly fejtörést okozott nekünk is, hogy milyen összeállítást készítsünk a ”szép szörnyeteghez”!

 

A fékbetétek kiválasztása

Minden fékbetét keveréknek van egy működési hőmérséklet tartománya, amiben optimálisan végzi a munkáját, de ebben a szituációban kb.300-ról „jéghideg” fékbetétekkel indul a fékezési folyamat és rövid távolság és az idő ami alatt, szinte nullára kell lelassítani az autót, amitől pedig „betüzesedik” a fék.     

A tempó nagy, az autó könnyű és a fékbetétet nem lehet bemelegíteni, ráadásul többnyire amatőrök vezetik majd a gépet. Viszonylag kevés hely van a fékezéshez, ezért, már az első méterektől az utolsóig, jól adagolható és határozott, „fadingmentes” fékre van szükség. Ez volt a feladat! De milyen fékbetét tud ennek megfelelni?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A fekete színű, a gyári szériának megfelelő EBC Blackstuff fékbetét család ki lett zárva, mivel ez békés, utcai közlekedéshez lett fejlesztve. A sportosabb utcai használatra készülő Greenstuff (zöld) fékbetéteket szintén kizártuk végül, bár ezek már elgondolkodtattak bennünket. Tulajdonképp azért dilemmáztunk rajta, mert azt gondolhatnánk, hogy túl gyors a Factory Five, ezekhez az utcai sport betétekhez, viszont a rendkívül alacsony súlya miatt félő, hogy kevésbé tudja majd kellőképpen megmelegíteni a komolyabb betéteket. Így aztán a fékek hőmérsékletével kapcsolatos aggályaink indokolták a legütősebb utcai, de már versenyzésre is alkalmas Yellowstuff, valamint a kőkemény Bluestuff és az NDX, no meg az Orangestuff verseny fékbetétek kizárását is.

 

Bizonytalankodik a hideg fékbetét? Közben rohan felénk a kifutópálya vége…ne is gondoljunk bele! Aztán a sok esélylatolgatás után, kollégámmal a kevlár szálakat és kerámia szemcséket tartalmazó anyag mellett tettük le a voksot, majd az EBC gyár bevonásával, véglegesen arra a döntésre jutottunk, hogy a Redstuff betét lesz a megoldás. Ez a kerámia betét már teljesen hideg állapotban is tökéletes fékhatást biztosít majd és egészen 750C hőfokig tartja a kiváló (m-0.5) súrlódási tényezőjét, ha a megfelelő féktárcsával lesz összepárosítva.

 

A féktárcsák kiválasztása

Első gondolatom az volt, hogy a legújabb EBC Blade nevű High-Carbon ötvözetből készülő, magas széntartalmú, sport tárcsát kéne párosítanunk a piros színű kerámia betétpárnákkal. Biztos vagyok benne, hogy tökéletes lett volna. Mégis elbizonytalanodtam, amikor megbeszéltük, hogy szinte alig szereztünk tapasztalatokat ezzel a vadiúj termékkel és ekkor annyiban maradtunk, hogy nem ezen az autón kéne kísérleteznünk. Aztán a kiváló Premium disc azért nem jöhetett szóba, mert ez egy gyári minőségnek megfelelő, míg a Black-Dash pedig  azért, mert „csak egy  sportos” közúti terhelésre fejlesztett féktárcsa.

 

 

Blade, Black Dash, Premium és a Turbo Groove

 

EBC Turbo Groove féktárcsa a Corvette futóművön

 

Végül a gyár javaslatát is figyelembe véve a Turbo Groove féktárcsa mellett döntöttünk, amelynek az anyagösszetétele, talán a legtökéletesebb erre a célra, mert a különösen magas réz és szilícium tartalma miatt rendkívül jó hőelvezető. Ráadásul a betétekkel érintkező felületein található marások, szintén a tökéletes hőelvezetésre és a betétekből fékezéskor kiszabaduló gázok és por elvezetésére szolgálnak.Jelenlegi tudásunk szerint ez lesz a legjobb összeállítás ehhez a feladathoz, de természetesen a használat során, majd a gyakorlatnak kell igazolnia az elméletünket. A Redstuff betétek és a Turbo Groove tárcsák már rengeteg autón bizonyítottak, de az ilyen jellegű igénybevétel, új kihívás mindannyiunknak és mi szeretjük az ilyeneket – mert jó dolog feszegetni a határokat!

Szöveg: Kiru (EBC)

Forrás:
http://www.tesztauto.hu/muhely/ebc_fek_lassitja_a_hazai_factory_five_ot