Ügyfélszolgálat - kapcsolat
logo image

EBC autó, motor fék tesztek

KEDVES VÁSÁRLÓNK!
Itt találhat olyan hazai és külföldi írásokat, teszteket, amelyekben vagy az EBC Brakes termékeit vizsgálták vagy összehasonlították más gyártók termékeivel.
Sokféle szempont merülhet fel egy fékalkatrész tesztelésénél (tartósság, ár, esztétika, hatékonyság, súly, stb.). Az EBC Brakes termékei szerencsére vagy inkább teljesen tudatosan, minden szempontból az élvonalba tartoznak és mi erre büszkék vagyunk.
A tesztek is bizonyítják, hogy sokszor a gyárilag szerelt fékalkatrészeknél is jobbak az EBC termékek.
Ezt az állítást sokan nem értik vagy nem hiszik el, pedig akár tetszik, akár nem, így van és ennek köszönhetően a mi törzsvásárlói közönségünk nem kísérletezget más megoldásokkal, mert az EBC mindig bizonyít.
KÜLDJÖN JÓT VAGY ROSSZAT, MEGKÖSZÖNJÜK ÖNNEK! ugyfelszolgalat@ebcbrakes.hu
Várjuk az Ön tapasztalatát, véleményét és esetleg olyan hazai, külföldi fékteszteket vagy fórum bejegyzéseket amelyekben az EBC Brakes termékei szerepelnek.

2017. szeptember 23.

Három hasznos diagram érkezett az EBC gyár fejlesztési központjából

A diagramok értelmezése:
Minden szempontot egytől hétig osztályoztak a szakemberek.
Aztán az óramutató járása szerint helyezték el a diagramokra.

  • 12 óránál - fékhatás hidegen
  • következő - átlagos súrlódási szint
  • következő - túlmelegedés ellenállás
  • következő - alacsony zajkibocsátás
  • következő - alacsony fékpor képzés
  • következő - élettartam
  • következő - adagolhatóság
  • EBC Greenstuff diagram

  • EBC Redstuff diagram

  • EBC Yellowstuff diagram

EBC Greenstuff diagram
EBC Redstuff diagram
EBC Yellowstuff diagram

A fenti diagramok segítségével mindenki eldöntheti, hogy melyik EBC fékbetét felel meg leginkább az igényeinek. Miután viszonylag könnyen összehasonlítható a három legnépszerűbb utcai fékbetét keverék néhány tulajdonsága. így némi vizsgálódás után meghatározhatjuk, hogy számunkra milyen szempontok a legfontosabbak és ezután már magabiztosabban dönthetünk. Például ha tudni szeretnénk, hogy egyik vagy másik betét miben erősebb vagy gyengébb a társainál, akkor a kérdéses szempontokat azonnal összevethetjük egymással.
Jó vizsgálódást kívánunk kedves Vásárlóinknak!

2016. november 27.

2016 nyarán készített tesztet az angol TURBOAUTOS egy BMW 1-es segítségével

A teszt célja az volt, hogy összehasonlítsák a BMW gyári fékbetéteit az EBC Yellowstuff betétekkel és ennek folyamatnak a lényegi pillanatait láthatjuk a videón, valamint néhány diagram segítségével pedig számszerű adatokat is kapunk. Nem egy laboratóriumi tesztről van szó, hanem két fiatal srác, akik egyébként Angliában népszerűek az autós fiatalság köreiben, házi módszerekkel igyekszik viszonylagos pontossággal útmutatást adni, fékbetét ügyben. Egy régi repülőtér sima betonján 50 mérföld/óra (80km/h) sebességgel érkezik az autó és az elakadásjelző háromszög vonalában satu féket tol a pilóta. Amikor megáll az autó,akkor megmérik a háromszögtől a az első kerék tengelyéig a távolságot, vagyis a fékutat, majd ugyanezt a folyamatot háromszor megismétlik és átlagolják az értékeket. Aztán a fékbetétek cseréje után ugyanezt megcsinálják és így aztán egy eléggé korrektnek mondható, persze nem hiteles teszteredményt kapnak.
Arra mindenképp alkalmas ez a teszt, hogy megállapítsuk melyik fékbetéttel rövidebb a fékút. Nem kérdés, hogy a gyári jócskán elmarad az EBC-hez képest és ehhez nem is kell ettől pontosabb mérési módszer. Mivel nem centiméterekről, hanem 5,7 méterről van szó 80km/h tempónál, ami azt jelenti, hogy legalább 25%-kal jobban teljesített a Yellowstuff és ez egy nagyobb tempónál még nagyobb különbséget jelent.
Akinek ettől hitelesebb tesztre van szüksége, természetesen olyanokat is lehet találni, de szerencsére hasonló eredményeket mutatnak azokban is az EBC fékbetétei.

2016. november 4.

Az USA legnagyobb autós fogyasztói magazinja tesztelte az EBC Yellowstuf betétjét is

Car and Driver logo

A C and D szaklapban megjelent cikk alapján.

Nagyteljesítményű, (és gyári Mazda) fékbetétek összehasonlítása:
Hawk HPS, Hawk HP Plus, EBC Yellowstuff

A fékbetétek és a gumiabroncsok azok az alkatrészek, amelyeknek cseréjével a legolcsóbban és legkönnyebben javíthatunk az autónk menettulajdonságain. A gyárilag szerelt fékbetéteknél általában fontosabb szempont a kevés fékpor képződés vagy a csendes működés, mint a nagy sebességről történő fékezés hatékonysága. Azok az autósok és motorosok, akik az átlagosnál sportosabban vezetnek, esetleg alkalmanként versenypályára is ellátogatnak, jól tudják, hogy a gyári betétek nem teljesítenek jól a forszírozott körülmények között és többszöri, nagy sebességről történő lassítások alkalmával. A "Gearbox" csapata most megvizsgálja a gyárilag szerelt betéteket, és három féle nagyteljesítményű utángyártott fékbetét hatását a féktávra, pedálérzetre és a Fading-re vagyis a fék fáradékonyságára.

Tesztautónak egy MX-5-ös Mazdát választottuk, mivel ez egy kedvelt modell az amatőr versenyzők körében és ezért könnyen elérhető hozzá többféle sport és verseny fékbetét is. A teszt közben pedig rájöttünk az MX-5 népszerűségének egyik lehetséges magyarázatára is, miszerint: kiváló gyári fékrendszerrel rendelkezik ez az autó. Ellentétben a korábbi fékteszteken szereplő autókkal, a Mazda gyári betétei, meglepően jól viselték a teszt megpróbáltatásait, noha észrevehetően jobban koptak mint a vetélytársak. Azt gyanítjuk, hogy jelentősebb lehet a különbség a gyári és a sport betétek közt olyan autóknál, amiknél a fékrendszer kevésbé jól méretezett és hajlamosabb a fáradékonyságra.

Így teszteltünk minden összeállítást.

Minden egyes szetthez, (első és hátsó betéthez) teljesen új gyári Mazda féktárcsát szereltünk fel és a fékfolyadékot is minden csere alkalmával precízen légtelenítettük.
BEJÁRATÁS: Minden betétet 15 egymást követő 100 km/h-ról (60mph) történő 0.5 g-s lassulással járattunk be, nagyjából 1,6 kilométeres (1 mile) pihenőszakaszokat közbeiktatva.
TESZTELÉS: Az eljárás 5 megállásos ciklusokból állt, amely egy 0.5 g-s lassítást és négy 160 km/h-ról (100mph) induló vészfékezést foglalt magába. Ezeket a ciklusokat kilencszer ismételtük meg egymás után, hogy felmérjük a betétek fáradékonyságát, (fading hajlamát).

Az általános sebességi és lassítási adatokon felül egy Racelogic VBOX III adatrögzítővel mértük a fékpedál útját és a pedál nyomásához szükséges erőt is. A 160 km/h-ról 0-ra történő fékezések távolságát mutató grafikonon láthatjuk a 9 x 4 vészfékezés átlagát „láb” mértékegységben, (1láb = 30,5cm). A másik két grafikon pedig a 0.5-g-s lassításhoz szükséges erőt, illetve pedál utat mutatja.
Fontos megemlíteni, hogy a fékbetétek hatékonyságának javulása nem feltétlenül eredményez rövidebb fékutat, mivel azt a gumik tapadása, súrlódása is korlátozza. Tehát a legjobb fékbetét is csak annyit tud javítani egy jármű fékezési tulajdonságain, amennyit az adott jármű abroncsai megengednek.

Car and Driver táblázat

Grafikonok:
Vészfékezés 160km/h-ról 0-ra (távolság láb-ban) / (fékezési ciklus)
Pedál erő (0.5 g lassítás mellett) (font / fékezési ciklus)
Pedál út (0.5 g lassítás mellett) (coll / fékezési ciklus)

Hawk HPS

Hawk HPSZöld nyil

A Hawk HPS utcai-sport fékbetét, ajánlott a gyári betét hatékonyságának növelésére vagy annak kiváltására. Ezek a betétek alkalmasak utcai használatra, minimális zajt és nagyjából állandó pedálérzet biztosítva. Az első néhány fékezési ciklusban igen jó eredményt láthattunk a féktávban, azonban a teszt előrehaladtával a HPS hajlamossá vált a fáradékonyságra. Amennyiben hosszabb időt tervezel pályán tölteni, akkor van számodra jobb választás is.

Hawk HP Plus

Hawk HP PlusKék nyil

A HP Plusról, mint a leginkább versenyre való fékbetéttől, azt vártuk, hogy rosszabbul teljesít az utcán. Habár egy kicsit harapósabb amíg hideg és hajlamos csikorgásra is, de mindkét tulajdonság tolerálható a mindennapokban is. Versenypályán a Hawk HP Plus végig kiszámítható és a 0.5 g-s lassításnál a legkevesebb pedál erőt igényelte, valamint egyenletes féktávokat biztosított még felforrósodott állapotban is.

Mazda gyári

Mazda (gyári)Narancs nyil

Az MX-5 gyári betétje hiba nélkül teljesített és ez fék szempontból a Corvette-ek és Porsche-k társaságába emeli. A második legpuhább pedál érzetet ellenére is sikerül biztos féktávokat adnia. Néhány betét kilencnél is több fékezési ciklust teljesített, ezért a képek nem meghatározók a valós kopás mértékének szempontjából, ám pusztán a látottakból is megállapítható azonban, hogy a gyári betétek koptak a leginkább.

Ebc Yellowstuff fékbetét

EBC YellowstuffVilágoskék nyil

A Yellowstuff könnyebb autókon versenykörülmények közt is használható sport fékbetét. Teljesítménye egyenletes marad a hőmérséklet emelkedésével és az egymást követő megállások esetében is. Utcai használathoz mindhárom utángyárott betéttel javult a pedálérzet a gyári változathoz képest, azonban az EBC betétje adja a legjobb kompromisszumot a pedál nyomáspontjának határozottsága és a könnyű adagolhatóság között. Hallottunk ugyan némi csikorgást, de nem annyit ami miatt különösebben aggódnunk kellene.

Az eredeti cikk itt megtekinthető:
https://blog.caranddriver.com/performance-brake-pads-compared-hawk-hps-hawk-hp-plus-ebc-yellowstuff/

TESZTELEMZÉS UTÓLAG

Többszöri olvasás után is hiányérzetem van ezzel a tesztel kapcsolatban. Nem azért, mintha nem lenne nekem elég az, hogy leírták a szerzők, azokat szempontokat ami miatt a legjobb eredményeket a Yellowstuff mutatta. Inkább azt tartom hibának, hogy nem mondták ki a legfontosabb következtetéseket, amiket persze mindenki láthat, de mégiscsak a szakemberek dolga az elemzés és a konkrét eredmények megosztása az olvasókkal.

Két nagyon fontos megállapítást nem olvashattunk el ebben a cikkben:

1. Konkrétan mennyivel is teljesítet jobban az egyik betét mint a másik?
Mindenki tudja, hogy az autósokat nem érdekli a bonyolult grafikon, viszont nagyon is érdekli őket, hogy melyik fékbetét teljesít a legjobban. Az is biztos, hogy aki sport és verseny fékbetétek teljesítményére kíváncsi, annak szinte mindegy a tesztelés kezdeti vagy középső fázisa, inkább a legnagyobb terhelésen történő mérési eredmények érdeklik. Ezért én most csak az utolsó három ciklus átlagaival foglalkozom.
Az EBC Yellowstuff fékbetét állította meg 160kn/h-ról a legrövidebb, 103 méter alatt az autót, a második betét fékútja 1,5m-el volt hosszabb és a leggyengébbel 4,5 méterrel távolabb állt meg a jármű.
Sok vagy kevés 103, 104,5 és 107,5 méter? Mindenki döntse el.

2. Mekkora mérhető különbségek mutatkoztak a kopásban?
Vajon túl nagy munka lett volna egy tolómérővel megmérni az új betéteket, beszerelés előtt és ugyanezt megtenni a tesztelés végén?
Olvasható az írásban, hogy még a fényképeken is jól látható a gyári Mazda betétek erős kopása. Ráadásul az is jól látható, hogy az EBC betét maradt a legvastagabb a teszt végére. A kopás mértéke és ezzel az alkatrész élettartama azért fontos tényező, mert a valós költségeket csak ezek ismeretében lehet tudni. Hamar válnak az olcsóbb alkatrészek a legdrágábbá az ilyen adatok ismeretében...

2016. május 17.

Az alábbi írást egy vásárlónk weboldalán találtuk

Nem mindennapos dolog az, hogy valaki olyan jófej legyen a rohanó világban, miszerint létrehoz egy weboldalt csak azért, hogy megossza másokkal a motoros tapasztalatait. Miután átnéztük az írásokat, nagyon megörültünk, hogy a mi termékeinkről is találtunk bejegyzést és arra gondoltunk, hírt adunk erről a felfedezésről, hátha valakit még rajtunk kívül is érdekel a Yamaha Diversion fékcseréjének tapasztalatai.

EBC FA104V – fékteszt, csak úgy amatőr módon

Közzétéve: 2015-08-13

EBC FA104V

Magáról a hátsó fékbetét cseréjéről már írtam, most viszont itt az ideje, hogy az első 1500 km tapasztalatait is megosszam a tisztelt közérdeművel. Az EBC FA104V anyaga 30%-ban szinter és 70%-ban organikus alkotókból áll. Ennek köszönhetően megmarad a kedvező fékérzetet, ugyanakkor nagyobb tartóssága mellett a súrlódási tényezőjének értéke eléri a (m-0,41) relatív mértéket, ami jobb a hagyományos fékbetéteknél. De mit is jelent ez a valóságban?

Számítani lehet egy új “satu” esetében, hogy a kezdeti fékezések némi kívánni valót hagynak maguk után, de ami történt, arra azért nem számítottam…. kb. 50-60 km megtételét követően, számos kisebb-nagyobb fékezés után, egy erőteljesebb fékezéskor hátul szinte semmi reakció nem volt, holott szinte bele ugrottam a fékpedálba. Őszintén erre nem számítottam. Azután persze szépen fokozatosan beállt a rendszer, és igencsak kellemes meglepetést okozott.

Teljesen szubjektív, amit most írok, hisz az érzéseimre és nem mérésekre támaszkodik. Mintegy 100-150 km megtétele volt szükséges ahhoz, hogy a fékbetétek maximális súrlódást tudjanak kifejteni, ezzel megfelelő – a korábbi hagyományos fékbetétnél érezhetően jobb – fékhatást gyakorolni. De mit is jelent, hogy jobb fékhatást gyakorolni? Érzésre harapósabb a fék, szinte teljesen elmarad az az érzés, hogy “még mindig nem fog ….még mindig nem fog …. egyáltalán csinál valamit a hátsó fék?”. Szerintem az adagolhatóság is javult, a fékerő fokozatosan képződik. Említésre méltó talán az is, hogy nem keletkezett annyi fékpor, mint korábban – ami valóban a tartósságra utalhat -, illetve nem csikorog, mint egy korábbi motoromban használt, más márkájú hasonló fékbetét.

Összegezve, jó választás volt ez a fékbetét, és az már biztos, hogy előre is ilyent fogok beszerelni. Talán a “bekopási” fázisa egy kicsit hosszabb a hagyományos alkatrésznél, de ha erre odafigyelünk nem lehet baj. Magam részéről mindenkinek ajánlom!

Az eredeti bejegyzés itt található:
https://www.xj600.szermek.eu/?p=1682

2013. január 23.

Az EBC Brakes gyári blogjában olvasható ez az október 19.-i bejegyzés.

EBC Brakes az Off-Road kategóriában a legnépszerűbb fék a világon

EBC Brakes az Off-Road kategóriában a legnépszerűbb fék a világon.
Ismét arról számolt be a Racer X című magazin, hogy egy a gyártóktól független felmérést végeztek és az eredmény azt mutatja, hogy az EBC Brakes egymaga többet értékesített az utángyártott fékek piacán, mint a versenytársai összesen. A Racer X az Egyesült Államokban havonta megjelenő prémium off road motoros magazin. Akik a Motocross világának megszállottjai, azoknak nem kell bemutatni, mert az ő köreikben ez a legismertebb és leghitelesebbnek tartott Off-Road kiadvány.

Racer-X

De Miért van ez így évek óta?
Mert az EBC Brakes produkálja a világ legnagyobb fékbetét és féktárcsa választékát, csúcs minőségben, az Off-Road kategóriában.

EBC MX féktárcsa szett

EBC túlméretes MX féktárcsa szettek:
Ebben a nagyon népszerű kategóriában az EBC világszerte az első helyet foglalja el. Az optimális 280 mm átmérőjű tárcsa rendkívüli fékerőt biztosít, az első kerék blokkolásának veszélye nélkül. A tárcsák könnyen és gyorsan beépíthetőek a Ted Devol (USA) által fornatervezett elegáns konzolokkal. Az EBC Oversize tárcsa széria kapható az összes jelenkori motocross modellhez.

EBC MX-S fékbetétek

MX-S fékbetét széria, verseny betétek
Ez a fékbetét széria lehet a legjobb választás cross vagy ATV versenyekre, bármilyen időjárási körülmény esetére. A betétek komoly fékhatást képesek kifejteni, hosszú élettartam mellett. Ezek a magas színvonalú szinter-réz MX-S betétek az EBC egyesült államokbeli gyárában készülnek.A fékhatás már hidegen is nagyon jó, üzemi hőfokon pedig a győzelemhez szükséges színvonalon teljesít, de  a féktárcsát mégis a lehető legjobban kíméli.

EBC Carbox X és TT fékbetétek

EBC Carbon X  /  TT fékbetét széria
Ezek a termékek többek között a sport quadok bestseller fékbetétei. A hatékony karbon-grafit összetételű betéteket világszerte előszeretettel választják a sikeres enduro és cross pilóták. A komponens nagy előnye, hogy terheléskor sem forrósodik fel, ezért a stabil hő értékű fékbetét és nem terhel jelentős hőenergiával féktárcsát. Az USA-ban, a TOP Hare pilóták és enduro versenyzők előnyben részesítik ezt a betétet száraz és gyors szakaszokon való motorozáskor.

Eredeti bejegyzés:
https://www.ebcbrakesblog.com/2012/10/ebc-brakes-worlds-best-selling-brakes/

2013. január 02.

EBC fék lassítja a hazai Factory Five-ot

A TESZTAUTÓ.HU így készült rovatában jelent meg az alábbi cikk.

A vezesd.hu épített egy autót mindazok számára, akik kipróbálnák, milyen érzés egy versenyautóval 300 kilométer-körüli tempóban haladni: jókat gyorsítani, vagy hatalmasat fékezni. Utóbbi problémájának megoldásáról az EBC fékspecialistái gondoskodtak a Corvette-blokkos sportkocsin

A Factory Five GTM nevű autó építőivel már hosszabb ideje beszélgettünk erről a feladatról, de az utolsó pillanatig kérdéses volt, hogy milyen fékeket tegyünk az építmény alá. A futómű és a motor is külön érkezett, mert ezeket a Factory Five autókat darabokból kell összerakni, mivel az amerikai gyártó cég csak a vázat és a kasztnit adja - és persze jó ötleteket, hogy miként lehet belőle egy „száguldó bombát” készíteni!

Amikor megérkezett az autó egy dobozban, a Vezesd.hu csapata elhívott minket, hogy együtt találjuk ki, mivel lehetne majd megállítani a hatalmas tempóról ezt a vasat. A több mint 400 lóerős Corvette motor és a hozzá tartozó gyári futómű a fékekkel, már önmagában is egy nagyon jó alap, de mint tudjuk, ezeket az alkatrészeket azért nem arra találták ki, hogy felgyorsítsunk vele 300km/h-ra és utána beleálljunk a fékbe szinte megállásig. Aztán megint 300, majd megint satu…és ez így megy majd naphosszat. Természetesen a közúti közlekedésre tökéletes lenne, úgy ahogy van, de ennek az autónak „kicsit” másképp kell teljesíteni majd.

Kevesebb, mint 3 másodperc alatt eléri a 100-as tempót, aztán 300-as tempón is igen hamar fent van! Itt kezdődik a mi feladatunk, mert a pálya, amin használják majd, eléggé hosszú ugyan, de a fékezésre már alig marad hely, mivel mindenki gyorsítani akar egy ilyen járművel és nem fékezgetni, pedig egyszer azért meg kell majd állni…

Örökös problémának bizonyul az, hogy hideg fékekkel és rövid fékúttal megállítani egy száguldó járművet, az nem egyszerű dolog és ezért bizony komoly fejtörést okozott nekünk is, hogy milyen összeállítást készítsünk a ”szép szörnyeteghez”!

A fékbetétek kiválasztása

Minden fékbetét keveréknek van egy működési hőmérséklet tartománya, amiben optimálisan végzi a munkáját, de ebben a szituációban kb.300-ról „jéghideg” fékbetétekkel indul a fékezési folyamat és rövid távolság és idő alatt, szinte nullára kell lelassítani az autót, amitől pedig „betüzesedik” a fék. A tempó nagy, az autó könnyű és a fékbetétet nem lehet bemelegíteni, ráadásul többnyire amatőrök vezetik majd a gépet. Viszonylag kevés hely van a fékezéshez, ezért, már az első méterektől az utolsóig, jól adagolható és határozott, „fadingmentes” fékre van szükség. Ez volt a feladat! De milyen fékbetét tud ennek megfelelni?

A fekete színű, a gyári szériának megfelelő EBC Blackstuff fékbetét család ki lett zárva, mivel ez békés, utcai közlekedéshez lett fejlesztve. A sportosabb utcai használatra készülő Greenstuff (zöld) fékbetéteket szintén kizártuk végül, bár ezek már elgondolkodtattak bennünket. Tulajdonképp azért dilemmáztunk rajta, mert azt gondolhatnánk, hogy túl gyors a Factory Five, ezekhez az utcai sport betétekhez, viszont a rendkívül alacsony súlya miatt félő, hogy kevésbé tudja majd kellőképpen megmelegíteni a komolyabb betéteket. Így aztán a fékek hőmérsékletével kapcsolatos aggályaink indokolták a legütősebb utcai, de már versenyzésre is alkalmas Yellowstuff, valamint a kőkemény Bluestuff és az NDX, no meg az Orangestuff verseny fékbetétek kizárását is. Bizonytalankodik a hideg fékbetét? Közben rohan felénk a kifutópálya vége…ne is gondoljunk bele!

Aztán a sok esélylatolgatás után, kollégámmal a kevlár szálakat és kerámia szemcséket tartalmazó anyag mellett tettük le a voksot, majd az EBC gyár bevonásával, véglegesen arra a döntésre jutottunk, hogy a Redstuff betét lesz a megoldás. Ez a kerámia betét már teljesen hideg állapotban is tökéletes fékhatást biztosít majd és egészen 750C hőfokig tartja a kiváló (m-0.5) súrlódási tényezőjét, ha a megfelelő féktárcsával lesz összepárosítva.

A féktárcsák kiválasztása

Első gondolatom az volt, hogy a legújabb EBC Blade nevű High-Carbon ötvözetből készülő, magas széntartalmú, sport tárcsát kéne párosítanunk a piros színű kerámia betétpárnákkal. Biztos vagyok benne, hogy tökéletes lett volna. Mégis elbizonytalanodtam, amikor megbeszéltük, hogy szinte alig szereztünk tapasztalatokat ezzel a vadiúj termékkel és ekkor annyiban maradtunk, hogy nem ezen az autón kéne kísérleteznünk. Aztán a kiváló Premium disc azért nem jöhetett szóba, mert ez egy gyári minőségnek megfelelő, míg a Black-Dash pedig azért, mert „csak egy sportos” közúti terhelésre fejlesztett féktárcsa.

Végül a gyár javaslatát is figyelembe véve a Turbo Groove féktárcsa mellett döntöttünk, amelynek az anyagösszetétele, talán a legtökéletesebb erre a célra, mert a különösen magas réz és szilícium tartalma miatt rendkívül jó hőelvezető. Ráadásul a betétekkel érintkező felületein található marások, szintén a tökéletes hőelvezetésre és a betétekből fékezéskor kiszabaduló gázok és por elvezetésére szolgálnak.

Jelenlegi tudásunk szerint ez lesz a legjobb összeállítás ehhez a feladathoz, de természetesen a használat során, majd a gyakorlatnak kell igazolnia az elméletünket. A Redstuff betétek és a Turbo Groove tárcsák már rengeteg autón bizonyítottak, de az ilyen jellegű igénybevétel, új kihívás mindannyiunknak és mi szeretjük az ilyeneket - mert jó dolog feszegetni a határokat!

A linkre kattintva láthatja az eredeti anyagot képekkel.

https://www.tesztauto.hu/muhely/ebc_fek_lassitja_a_hazai_factory_five_ot

2012. október. 11.

Fék teszt Németországból.
A PS.Sport-Motorrad Magazin egyszerre tizenegy féle fékbetétet tesztelt.

PS magazin fékbetét teszt PS magazin

Ebben a vizsgálatban egy 2001-es évjáratú, Suzuki 1200 S Banditot használtak tesztjárműként, aminek több mint 50000 km-t mutat az órája. A gyári Suzuki betét mellett, még tíz különböző gyártmányú, első kerékhez való fékbetétet teszteltek, az eredeti gyári nemesacél féktárcsákon.
Ezeknek a fékbetéteknek három féle főbb feltételnek kellett megfelelni:

  • első szempontként a betét bejáratás folyamatát és az ahhoz szükséges időt vizsgálták
  • második szempont az adagolhatóság, a finomabb fékezési árnyalatokra történő reagálás
  • végül az általános és maximális fékhatást vizsgálták agresszív és tartós fékezéseknél

Természetesen minden egyéb műszaki jellegű benyomást is figyelembe vesznek egy ilyen összehasonlításnál, pl.zavaró hangok vagy a kézerő szükséges mértéke, stb. Örvendetesnek ítélték, hogy a tesztben résztvevő betétek egyike sem szolgált túlzottan lesúlytó, negatív eredményekkel. A mezőnyben egyedül a Newfren Racing keltett rossz benyomást, elsősorban a nagyon hosszú bejáratási idejével és kissé langyos hatásfokával, valamint közepes adagolhatóságával. A gyári Suzuki betéteket jónak ítélték, de hosszabb fékezéseknél hajlamosak arra, hogy kb. 2 sec. múlva hirtelen blokkolni akarnak és ez ugyebár nem túl szimpatikus tulajdonság. Akkor most nézzük az egyes gyártmányokat külön és részletesen.

EBC FA188HH

PS magazin fékbetét teszt győztes

Bejáratási idő: ****
Adagolhatóság: *****
Fékhatás: *****
Összesen: 14 pont
Összegzés:Adagolhatóság és fékhatás példamutató, még többszörös, kemény tesztfékezés alkalmával is stabil marad. Örvendetesen kevés kézerő szükségeltetik a fékkar működtetéséhez. A bejáratási ideje is nagyon jó, de a Carbone Lorraine valamivel jobb volt. Az EBC betétei az AB12 színvonalával megegyeznek.
Carbone Lorraine SBK5

PS magazin fékbetét teszt győztes

Bejáratási idő: *****
Adagolhatóság: *****
Fékhatás: ****
Összesen: 14 pont
Összegzés:Már az első fékezéstől harap, tisztán érezhető a nyomáspontja és jó lassulás jellemzi. Egyedüli kritikus pontja, hogy az Alphatechnik betétjéhez képest, valamivel nagyobb kézerőt igényel, de akkor aztán lassít vehemensen és tartós stressz folyamán sem veszít ebből.
Ferodo FDB 873 ST
Bejáratási idő: ****
Adagolhatóság: *****
Fékhatás: ****
Összesen: 13 pont
Összegzés: Adagolhatósága, állandó nyomáspontja és lassítási tényezői már majdnem eléri az EBC betétjét.Ehhez párosul még a kellemesen rövid bejáratási idő és így a teszt következő helyezettje.
Premier PH 122
Bejáratási idő: ***
Adagolhatóság: *****
Fékhatás: *****
Összesen: 13 pont
Összegzés: A skót gyátmányú Premier az Alphatechnik betéteivel hasonló tulajdonságokat tudhat a magáénak. Bejáratásához relatív sok idő kell és kezdetben eléggé tompa érzetet nyújt. Ezután viszont megerősödik, eljut az EBC színvonaláig és a fékerő is jól adagolható. A nyomáspont nagy terhelés alatt is állandó marad.
Alphatechnik AB12
Bejáratási idő: ***
Adagolhatóság: *****
Fékhatás: *****
Összesen: 13 pont
Összegzés: Az adagolhatóság és fékhatás szempontjából kitűnően teljesít, a nyomáspont erős és még nagy terhelés alatt is stabil marad. A lassulást is magas színvonal jellemzi, egyedül a bejáratási idő hosszabb, mint a széria betétnél.
Newfren Sinter
Bejáratási idő: ****
Adagolhatóság: ****
Fékhatás: ****
Összesen: 12 pont
Összegzés: A bejáratási ideje hasonló a gyári széria betéttel, viszont a fékhatása jobb attól. A lassulás jó és a nyomáspont stabil, jól érezhető a fékkaron. Az adagolhatósága is rendben van, a kézerővel párhuzamos arányban növekszik a fékerő.
SBS 686 HS FR
Bejáratási idő: *****
Adagolhatóság: ***
Fékhatás: ***
Összesen: 11 pont
Összegzés: Az SBS fékbetét erőssége az extra rövid bejáratási ideje. A fékkar első behúzásától kezdve, jól érezhetően és rendesen fékez. Fékhatása a széria betéttel azonos, ezért a teszt középmezőnyében fekszik. Az újbóli ráhúzásra visszafogottan reagál, a lassulás nincs összhangban, nem párhuzamos a kéz által kifejtett erővel.
Lucas MCB 659 SV
Bejáratási idő: *****
Adagolhatóság: ****
Fékhatás: **
Összesen: 11 pont
Összegzés: A Lucas betétei az erős konkurencia nyomása alatt szenvednek. Miközben a bejáratási, nyomásponti és adagolhatósági tulajdonságaival a többiekkel lépést tud tartani, addig a fékhatásnál már némileg elfogy belőle az erő. A betét tompának tűnik, nagy kézerőt igényel és valamivel rosszabbul lassít, mint a szériabetét.
Brembo Sinter
Bejáratási idő: *****
Adagolhatóság: ***
Fékhatás: **
Összesen: 10 pont
Összegzés: A bejáratási ideje szuper és nagy sebességről való lefékezése sem hagy kívánnivalót maga után ez a piros betét. Lassabb sebességnél, amikor még forró a betét, meglehetősen veszít a harpósságából és a fékkar újbóli behúzására sem akar igazán reagálni.
Suzuki Original
Bejáratási idő: ****
Adagolhatóság: **
Fékhatás: ***
Összesen: 9 pont
Összegzés: A Bandit gyári, Suzuki fékbetétje jó lassulást biztosít anélkül, hogy túl harapósnak tűnne, viszont hosszú és kemény fékmanővereknél hajlamos arra, hogy kb. 2 másodperc után kontrollálatlanul, még erősebben kezd fogni. Ezért az adagolhatóságnál komoly pontlevonást kapott. Viszonylag jó a bejáratási ideje.
Newfren Racing
Bejáratási idő: *
Adagolhatóság: ***
Fékhatás: *
Összesen: 5 pont
Összegzés: A Newfren Racing organikus betéteinek a nevén kívül nincs köze a Racing-hez. A bejáratási idő extrém hosszú és nem hasonlítható össze a szinteres betétekkel általában. Alig mutat valami harapósságot és csak nagy kézerővel tud hatásosan lassítani. Az adagolhatóság jó, de nem éri el a top nívót.

A linkre kattintva láthatja az eredeti anyagot képekkel.
https://www.motorradonline.de/de/marken/lucas/115396?seite=5

2012. október. 10.

Szereti a takarékos megoldásokat és mellesleg még a legjobb féket is akarja?

Ahogy tüzetesebben áttanulmányozom ezt a néhány éve megjelent cikket a fékbetét tesztről, egyszer csak észreveszek egy táblázatot a tesztelő úriember képe alatt. Jéééé, ez hol volt eddig?!
Újra és újra megnézem mert tetszik nekem ez a táblázat!
Nem vagyok mérnök ezért nem a G-k és a méterek érdekelnek, habár büszkén olvasgatom a több méteres különbségeket, amennyivel az EBC fékbetétek vetélytársaikat maguk mögé utasították mindkét pilótával.
Azért az is egy érdekes kérdés lenne, hogy méterekről beszélgetünk ezen a szinten?! Ugye...?
És a gyárilag szerelt betétek? Na hát azok, szinte mindtől gyengébben teljesítettek, pedig hányszor hallottuk már, hogy a gyáritól nem létezik jobb!
De most mégis egy másik szempont ami nem hagy nyugodni.
Átalakítom úgy a táblázatot, hogy csak az maradjon benne, ami egy igényes vásárlót érdekelhet, aki a pénzéért a legtöbbet akarja, mert a többi adat most nem fontos.

Fékbetét teszt táblázat

A főszereplők most forintok és milliméterek, valamint az én kereskedői logikám.
Tételezzük fel, hogy az összes tesztelt betéttel nagyjából azonos távot tettek meg és a terhelésük is egyforma volt. Nagyon izgalmas, hogy már az első pillantásra feltűnik, hogy van köztük olyan, amelyik 4x gyorsabban fogyott mint az EBC betét, de még a legtartósabb ellenfeleken is kétszer nagyobb kopást mértek a műszerek. Ha elfogadjuk azt a logikát, hogy a vizsgált fékbetét anyagok kopási tulajdonsága nem változik naponta, hát bizony azt kell mondanunk, hogy a betétek egész élettartamát tekintve az EBC minimum kétszer addig fog tartani mint bármelyik ellenfele.
Gondolkodjunk ezen még egy kicsit, mert érdemes...! Amennyiben kétszer addig tart egy fékbetét mint a másik, akkor egységnyi időre vetítve, pont a felébe került, ha az áruk azonos volt.
Ugye ez így van?
Sőt fokozható, mert ha a 30%-kal drágább versenytársat nézzük, akkor kb. 26-30000Ft-ot füstöltünk el 10000Ft helyett és ráadásul még ott vannak azok a rusnya méterek is, amiket mindenki maga értékelhet soknak vagy kevésnek.

Ez a számtan csak egyetlen tárcsa esetén van így, mert az összegek a tárcsák számátől függően nőnek és még szerelési költségekkel is kell számolni (ami szintén néhány ezer forint) és itt sem mindegy a periódusok gyakorisága.
Már olyan összegekről beszélünk itt, amikre manapság oda kell figyelni!!!

Gondolkoztam, hogy kell-e ide a végére valami nagy mondás.
Aztán rájöttem, hogy csak a következőt szeretném beismerni.

Nem tudunk és nem is akarunk elfogulatlanok lenni a termékeinkkel.
Talán az is a dolgunk, hogy keressük azokat a pontokat, amiben jobbak vagyunk mint a konkurencia.
Igyekszünk rávilágítani a jövőben is arra, hogy milyen előnyöket hordoznak magukban az EBC termékei.

Király László

2012. október. 3.

Ezt az első, alább látható írást még 2008-ban a Tesztmotor közölte.

EBC és más betétek tesztelése
 

Régóta furdalta az oldalam a kíváncsiság, hogy milyen különbségek lehetnek egyes fékbetétek között. Ezért idén tavasszal elkezdtem szervezni egy fékbetét-tesztet a Hungaroringen. Egyedül nem szerettem volna ezt megcsinálni, mert hitelesebb, ha ketten nyilatkozunk a témában, ezért meghívtam Zsilják Lalit, a Motomix főszerkesztőjét, hogy jöjjön segíteni.
Azért őt, mert a GSX-R kupában is együtt versenyzünk és féktávon gyakorlatilag verhetetlen a srác. Ő az, aki a legkésőbb és a legrövidebbet fékezi az egész mezőnyben. Ez még 250-es speciál versenyző korából maradt meg. Ez a legjobb tulajdonság ehhez a teszthez.
A tavaszból időközben nyár lett és egyéb elfoglaltságaink miatt csak egy hungaroringi nyíltnapra tudtunk egyeztetni egy időpontot, hogy megjárassuk a motorinfós Hondarazsat.
Közben begyűjtöttem a fékbetéteket szép sorban. Először a Lucas SRQbetétet hoztam el Méray&Dobra kft.-től, majd a Motorrad–tól az EBC Double H nevezetűt és a Hondától a gyári Tokico betéteket. Először ezzel a három féle betéttel terveztem a tesztet, de időközben A DanGer Bikes is adott egy pár Galfer betétet és a Nissin hazai forgalmazójától, a Motorparts-tól is kaptam még egy párat. Így összegyűlt öt garnitúra fékbetét, amit szorgalmasan lemértem így új állapotában, hogy összevethessük a kopásukat.
Azt beszéltük meg Lalival, hogy öt-öt kört megyünk betétenként, így hasonlítjuk össze a lassulásukat azzal a kütyüvel, amit Tombor János „intézett” nekünk. Ez a kis GPS-es műszer nagyon pontosan mutatja a gyorsulási és a lassulási adatokat. (Bármikor ti is ki tudjátok próbálni, ha Házos Ferenc oldalára kattintotok.)
Beprogramoztam a mérni kívánt sebességhatárokat, amit 230-ról 80-ig állítottam be. Ezen értékek között a gép automatikusan elindul és időt és távolságot is mér. Ez pont elég volt ahhoz, hogy ki tudjuk tapasztalni, melyik betéttel lassul legjobban a Honda CBR 1000RR.
Lali és az én stílusom között is van jó sok különbség, ami megint csak jót tesz egy ilyen tesztnél. Lali a lehető legrövidebbet fékezi, és utána fordul be, én viszont lendületesebben eresztem a Hondát a kanyarba, és még ott is húzom egy kicsit a fékkart. Apropó fékkar!
Felszereltem egy Brembo felső munkahengert, hogy még jobb fékhatást tudjunk elérni. Ennek az volt a különlegessége, hogy 19x20-as volt, ami úgy mutatkozott meg, hogy jó kemény lett az első fék nyomáspontja és kb. másfél centi volt az útja a fékkar végén. Ennek még később, az adagolhatóságnál lesz jelentőssége. Innentől kezdve csak a betétek cseréje közben pihent egy kicsit a motor, mi meg egész nap motoroztunk. Pontosan 50 kört tettünk meg, aminek az adatait folyamatosan rögzítette a performance box. De nem bíztuk a véletlenre, és ezeket az adatokat felírtuk egyből, nehogy megtréfáljon bennünket a technika.
Ezeken az adatokon kívül figyeltük még az adagolhatóságot és azt, hogy a használat után mennyire pörög a kerék, azaz mennyire deformálódik a betét és fogja a tárcsákat.
Ezek a tapasztalatok mindkettőnknek ugyanazok voltak a gyári, a Lucas, a Galfer és a Nissin minimális különbséggel ugyanolyan volt, a gyári egy kicsit jobb náluk, de egyedül az EBC Double H betét volt, amivel a kerék 
sokkal jobban pörgött a bekoptatás után, és az adagolhatósága is érezhetően ennek volt a legjobb. Az sem mellékes, hogy a kopása is ennek volt a legkevesebb 0,1 mm és a legnagyobb, 1,4 G-s lassulást ezzel értem el. Ha meg kéne mondani melyik a legjobb, akkor én mindenképpen az EBC mellett tenném le a voksomat. Az sem mellékes, hogy mi mennyibe kerül, ezért ez is segítségül szolgálhat a választásnál.

 
A linkre kattintva láthatja az eredeti anyagot képekkel.