Ügyfélszolgálat - kapcsolat
logo image

Az új kuplunglamellákat miért kell beszerelés előtt beáztatni olajba?

Röviden a lényegről:

Tulajdonképp arról van szó, hogy a szárazon beszerelt kuplunglamellák felülete megéghet, felüvegesedhet az első kuplungolásoknál és ezért kell beáztatni legalább 1 órára az új dörzstárcsákat.

FONTOS MEGJEGYEZNI: A gyártók nem javasolják a szintetikus olaj használatát olyan motorkerékpárokhoz, amelyek többtárcsás, olajban futó kuplunggal rendelkeznek. Ráadásul kifejezetten ellenzik, minden adalékanyag használatát, amelyeket utólag szokás az olajhoz keverni. A kuplungok szempontjából legideálisabb az ásványi, de legfeljebb a részben szintetikus olajok használata, ezekből is a kifejezetten motorkerékpárokhoz fejlesztett és kuplung csúszásgátló adalékkal ellátott változatok.

EBC kuplung lamella áztatás zacskóban

Mindig tanulhatunk, mert okos ötlet ez a zacskós áztatás.

Nézzük egy kicsit részletesebben:

Vannak akik nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget sem a beáztatásnak, sem a bejáratásnak, pedig hosszútávon igencsak megtérülnek ezek a kissé macerásnak tűnő munkálatok. Természetesen vannak olyanok, akik fittyet hánynak arra is, hogy a teljesen szintetikus olajok kimondottan nem kuplungbarátok (még akkor sem, ha ezt az olajgyártó cégek bizony másképp kommunikálják), és ez miatt rengeteg lamella csúszik meg vagy kopik el idő előtt. Aki pedig komolyan veszi az írott és íratlan szabályokat, annak nyugodtabbak lehetnek a motorozással töltött napjai.

Hogyan is működik a tengelykapcsoló, amit mi, motorosok egyszerűen csak kuplungnak hívunk?

Vannak egytárcsás vagy többtárcsás konstrukciók és olajban illetve szárazon futó kivitelűek. Mindegyiknek azonos a célja, mégpedig a főtengely és a váltó között biztosítanak bontható kapcsolatot, ráadásul olyan módon, hogy adagolható legyen a nyomaték, ami az elindulásnál egy elengedhetetlen igény. A különböző változatok közül, minket most csak a többtárcsás és olajban futó megoldás érdekel, mivel ezek lamelláit kell olajba beáztatni és ráadásul ezek, a leginkább elterjedtek a motorkerékpároknál.
Nagyjából arról van szó, hogy belső körmökkel ellátott acél, és speciális parafával bevont külső körmös, alumínium lamellák váltogatják egymást, amik egy belső és egy külső kosárba kapaszkodnak a körmeik által. Ezek a kosarak egymástól függetlenül tudnak forogni mindaddig, amíg a lamellákat egymáshoz nem szorítjuk, mivel ettől kezdve már egy egységet alkotnak és együtt forognak, ezáltal továbbítva a főtengely forgását a váltó primer tengelye felé. A lamellákat nagyon erős acélrugók szorítják egymáshoz alaphelyzetben és amikor behúzzuk a kuplungkart, ekkor oldjuk a rugók nyomóerejét, amitől a lamellák szétválnak és megszűnik a hajtás.
Ettől részletesebben nem taglalom a működést, mert minden motoros látott már ilyet, inkább az olajba áztatás miértjére koncentráljunk.

kuplungcsere

Szárazon megéghet!

A szárazon összeszerelt kuplungoknál fennáll annak a veszélye, hogy az acél és parafás lamellák súrlódásának következtében egy vékony, üvegszerű, kemény felületté éghet össze az a műgyanta, amivel a lamellák anyaga össze van préselve. Ekkor aztán a megtapadás helyett inkább megcsúszás várható, főleg azokban az esetekben, amikor a bejáratást sem veszi komolyan a gép gazdija. Innentől kezdve csak a szerencsén múlik, hogy megáll ez a folyamat vagy sem, viszont akárhogy is alakul, az élettartamban már egy visszafordíthatatlan csökkenést jelent ez a károsodás.

Abban az esetben, amikor egy jól beáztatott súrlódótárcsa találkozik az acéllamellával, akkor már kevésbé van esély a felületek megégésére és lényegesen simábban történnek meg az első súrlódások. Természetesen ekkor is ügyelnünk kell arra, hogy jó néhány elindulást különös kíméletességgel hajtsunk végre, aztán az elkövetkezendő néhányszáz kilométert még érdemes óvatos kuplunghasználattal megtenni.

Csak a megfelelő olaj megválasztása és a beáztatott lamellák beszerelése, valamint a kíméletes bejáratás után várhatjuk el, hogy az új tengelykapcsolónk tökéletesen működjön.

Gondolatok a kuplungról

A motorkerékpárunk talán leginkább igénybevett és kopásnak kitett alkatrésze a fékek után a kuplung, amin nem feltétlen a biztonságunk, hanem inkább a motorozás minősége, élvezhetősége múlik. A megcsúszó kuplung hangja vagy az indulásnál rángatva meg-meg ugró jármű minden motoros rémálma. Amikor jelentkeznek a tünetek, akkor sajnos már könnyen diagnosztizálható eme értékes és fontos alkatrész meghibásodása. Ennél a pontnál egy fontos döntést kell hoznunk! Olcsó és gyenge vagy méregdrága..? Nem! A legjobb és legtartósabb megoldás kell a lehető legkevesebb pénzből. Ezeket a szempontokat jól ismerik az EBC gyárban a kuplung program tanúsága szerint. Egyes alkatrészgyártóknál tapasztalható, hogy nem komplett lamella készletet kínálnak a megkopott, megcsúszó lamellák helyett, hanem egy-egy darab lamellával próbálják orvosolni a problémát. Ez a lehetőség csábító az olcsósága végett, de a pillanatnyi öröm, amit az alacsony ár miatt érzünk, sajnos hamar elmúlik, mivel ez csak olyan, mint a "kézrátételes" gyógyítás. Amennyiben Ön végleges és megfizethető megoldást keres a problémára, akkor az EBC kínálatában megtalálja.

EBC kuplung lamellak beáztatása

Mi eddig a hagyományos áztatást ismertük.

Miért az EBC kuplungok a legjobbak?

A kovácsolt alumínium tárcsákon az erősen megvastagított érintkezési, felfekvési felületek (lásd, az ábrán), lehetővé teszik a terhelés jobb eloszlását a kuplung kosár és a lamella fogak, (körmök) találkozásánál, így az EBC konstrukciója megakadályozza a beverődést, szemben az eredeti gyári vagy más gyártók megoldásaival. A kuplungkosár felfekvő felületének fűrészfog szerű beverődései rángatást, (dadogást) okoznak kuplungolásnál. Ezt a hibajelenséget kiküszöbölik az EBC gyár mérnökei által kifejlesztett kuplunglamellák és még az áruk is kedvező. Tehát szerintünk az EBC hidegen sajtolt acéltárcsái, (olaj-szétterítő mintázattal) a speciális alumínium ötvözetből kovácsolt és megvastagított körmökkel, (parafa, aramid vagy karbon bázisú) lamellák és 10%-kal erősített rugók alkotják a jelenleg kapható legjobb kuplungot.

EBC kuplung rajz