Apró fekete repedések vagy rajzolatok a féktárcsa felületénvágólapra másolva!

 

Felszíni hajszálrepedések vagyis felületi repedések a féktárcsákon.

 

Eléggé ijesztő, amikor az ember ránéz egy olyan tárcsára, amelyiknek millió repedés van a fékbetét által érintett felületén. Legtöbben azt hiszik, hogy maga a tárcsa anyaga van átrepedve és végleg tönkrement a drága pénzért vásárolt fékalkatrész. Szerencsére azért erről a legtöbb esetben szó sincs, de lássuk, hogy mit is mondanak az EBC gyár mérnökei erről a témáról.

 

féktárcsák felületi repedése

 

A fenti képen látható egy EBC Turbo Groove féktárcsa, amely erős hőterhelést kapott és ettől felületén elváltozások képződtek, melyek valójában hajszálrepedések. Csak felületi repedésekről van szó, amelyek rendkívül kis mélységűek és nem adnak okot valódi aggodalomra. Legtöbbször a mélységük mikronokban mérhető ezeknek az ijesztőnek tűnő rajzolatoknak, amik a beléjük ülő fekete fékportól még inkább kirajzolódnak. Ezek a repedések azt mutatják, hogy a féktárcsák valamikor túlhevültek és ettől a túlzott hőterheléstől megkezdődött az acél oxidációja, valamint a szén kiégése az anyagból. Amikor kovácsolják a vasat, akkor is hasonló módon megég az anyag felülete, és úgynevezett revésedés kezdődik, ami aztán vékony, üvegkemény hártyaként pereg le a kalapálástól.

 

Az ilyen elváltozások legtöbbször olyankor történnek a jó minőségű féktárcsákkal, amikor folyamatos, erős fékezéssel lassítunk nagysebességről és ezt többször is ismételjük anélkül, hogy hagynánk visszahűlni a tárcsát (pl. hegyi utak vagy pályanapok). Ilyen módon akár a gyári, akár a legmárkásabb sport féktárcsákat is meg lehet égetni. Ámbár a legtöbbször mégis valamilyen rendellenességre vezethető vissza az ilyen elváltozás.

 

A teljesség igénye nélkül említünk néhányat:

    • Nem azonos teljesítményűek a fékbetétek az első és hátsó tengelyeken.
    • A fékbetétek és a féktárcsák nem azonos minőségi vagy teljesítmény kategóriát képviselnek.
    • Esetleg alaphangon rosszminőségű fékbetéteket használunk, amelyeknek gyenge a hőelvezetési képessége
    • Természetesen a legjobb fékalkatrészt is tönkre lehet tenni, ha kíméletlen stílusban használjuk
    • Pályanap vagy hegyi autózás, még a jól méretezett fékrendszereket is megviseli.
    • Alulméretezett fékrendszere van gyárilag sok autónak, és ez gyakori problémaforrás!
    • Éppen megfelelően méretezet, de már Chiptuningot vagy sportos használatot nem bír.

Szerencsére szinte minden esetben megvan a magyarázat és természetesen a megoldás is, és némi odafigyeléssel elkerülhető a probléma ismétlődése.

 

megégett féktárcsafelület

 

Az ilyen féktárcsák felületéről a megégett réteget akár a fékbetétek is lekoptatják normál használat mellett egy idő után (ez akár 1000-2000Km is lehet), de ha gyors megoldást szeretnénk, akkor gépi beavatkozással rövidíthető a folyamat. Korrekciós esztergálással, néhány század milliméter eltávolítása után teljesen megújul a felület, és egy ilyen kismértékű beavatkozás szinte egyáltalán nem befolyásolja a tárcsák élettartamát.
A Pro-Cut vagy a Hunter gyártmányú speciális esztergagépek a legalkalmasabbak erre a munkára, mert minimalizálják a leforgácsolt anyagmennyiséget anélkül, hogy a tárcsákat eltávolítanák a gépkocsitól.

 

 

Itt az eredeti forrás: https://ebcbrakes.com/articles/surface-crazing-or-cracking-on-brake-discs/

 

Hasonló témájú cikkek itt: gyakran feltett kérdések »